To tylko jedna z 11 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Z notatki można się również dowiedzieć co zawdzięczamy osobom takim jak: Leavitt, Zieleniewski czy Ackoff.
Podstawy organizacji i zarządzania
str. 1
Model Leavitta
Poniżej model Leavitta zaczerpnięty z książki Podstawy zarządzania:
W modelu tym:
1. Ludzie to:
○ Wiedza ○ Wykształcenie ○ Umiejętności ○ Uwarunkowania psychofizyczne
2. Struktura to:
○ Porządek panujący w organizacji ○ Układ hierarchiczny
3. Technika i technologia to wszystkie środki potrzebne do realizacji zadao (maszyny, know-how,
wiedza specjalistyczna, procedury)
4. Cele:
a. Wyższego rzędu
i. Istnienie
ii. Przetrwanie
iii. Rozwój
b. Niższego rzędu
i. Maksymalizacja zysków/budżetu
ii. Zaspokajanie potrzeb klientów
Paweł Czudecki Podstawy organizacji i zarządzania
str. 2 Misja - specjalny powód istnienia organizacji w otoczeniu, wyróżniający ją w spośród innych organizacji odpowiadający na te same potrzeby; jest to motto, przesłanie skierowane do odbiorców
Zmieniając jeden element tego modelu, musimy zmienid wszystkie!
Organizacja wg Zieleniewskiego
1. W znaczeniu atrybutowym - rodzaj stosunków części do siebie i do złożonej z nich całości.
Stosunek ten polega na tym, że części współprzyczyniają się do powodzenia całości. Np. proces dydaktyczno - edukacyjny (proces przekazywania wiedzy), relacje wykładowca - student
2. W aspekcie rzeczowym - taka całośd (rzecz), o której - gdy ją rozpatrujemy pod względem
stosunku jej własnych elementów do całości - możemy powiedzied, że przysługuje jej owa szczególna cecha, iż wszystkie jej elementy przyczyniają się do powodzenia całości. Np. długopis, rzutnik, studenci, wykładowca.
3. W ujęciu czynnościowym - polega na takim przekształceniu wzajemnego stosunku części
przedmiotu lub procesu złożonego i ich stosunku do niego, jako całości, czyli przekształceniu struktury organizacyjnej, aby części te przyczyniły się w możliwie wysokim stopniu do powodzenia całości. Zatem będą to osoby zarządzające identyfikujące błędy i wprowadzające poprawki.
Organizacja - otwarty system społeczno - techniczny, zorientowany celowo i mający określoną strukturę (sposób uporządkowania)
Organizacja wg Ackoffa Jest to system:
• Zachowujący się rozmyślnie • Posiadający przynajmniej dwa podsystemy zachowujące się rozmyślnie i mające wspólne
zamierzenia
• Które zmuszają do wprowadzenia podziału pracy • Informacyjny i komunikacyjny, umożliwiający interakcję między względnie autonomicznymi
podsystemami
• Przynajmniej jeden z podsystemów pełni role regulacyjno - sterujące
Paweł Czudecki
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)