To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Modele organizacji Poniżej model Leavitta zaczerpnięty z książki Podstawy zarządzania :
W modelu tym: Ludzie to:
Wiedza
Wykształcenie
Umiejętności
Uwarunkowania psychofizyczne Struktura to:
Porządek panujący w organizacji
Układ hierarchiczny Technika i technologia to wszystkie środki potrzebne do realizacji zadań (maszyny, know-how, wiedza specjalistyczna, procedury) Cele :
Wyższego rzędu
Istnienie
Przetrwanie
Rozwój
Niższego rzędu
Maksymalizacja zysków/budżetu
Zaspokajanie potrzeb klientów
Misja - specjalny powód istnienia organizacji w otoczeniu, wyróżniający ją w spośród innych organizacji odpowiadający na te same potrzeby; jest to motto, przesłanie skierowane do odbiorców
Zmieniając jeden element tego modelu, musimy zmienić wszystkie!
Organizacja wg Zieleniewskiego W znaczeniu atrybutowym - rodzaj stosunków części do siebie i do złożonej z nich całości. Stosunek ten polega na tym, że części współprzyczyniają się do powodzenia całości. Np. proces dydaktyczno - edukacyjny (proces przekazywania wiedzy), relacje wykładowca - student W aspekcie rzeczowym - taka całość (rzecz), o której - gdy ją rozpatrujemy pod względem stosunku jej własnych elementów do całości - możemy powiedzieć, że przysługuje jej owa szczególna cecha, iż wszystkie jej elementy przyczyniają się do powodzenia całości. Np. długopis, rzutnik, studenci, wykładowca. W ujęciu czynnościowym - polega na takim przekształceniu wzajemnego stosunku części przedmiotu lub procesu złożonego i ich stosunku do niego, jako całości, czyli przekształceniu struktury organizacyjnej, aby części te przyczyniły się w możliwie wysokim stopniu do powodzenia całości. Zatem będą to osoby zarządzające identyfikujące błędy i wprowadzające poprawki. Organizacja - otwarty system społeczno - techniczny, zorientowany celowo i mający określoną strukturę (sposób uporządkowania)
Organizacja wg Ackoffa Jest to system:
Zachowujący się rozmyślnie
Posiadający przynajmniej dwa podsystemy zachowujące się rozmyślnie i mające wspólne zamierzenia
Które zmuszają do wprowadzenia podziału pracy
Informacyjny i komunikacyjny, umożliwiający interakcję między względnie autonomicznymi podsystemami
Przynajmniej jeden z podsystemów pełni role regulacyjno - sterujące
Model organizacji 7S
Od angielskich nazw stategy, structure, system, style, staff, skills
(…)
… zmienność w czasie i zdolność do osiągania względnie stałych stanów równowagi dynamicznej
Cechuje je ekwifinalność (umiejętność osiągania tych samych celów w różny sposób). Jest to podstawa możliwości konkurowania.
…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)