To tylko jedna z 11 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Poza tym, notatka zawiera informacje na temat: co to jest prawo podziału, jakie są korzyści płynące z prawa podziału, co to jest prawo koncentracji, jakie są korzyści płynące z prawa koncentracji, co to jest prawo harmonii, jakie są korzyści z zastosowania prawa harmonii, co to jest prawo wzrastającej produkcji.
Ponadto, można się dowiedzieć co zawdzięczamy osobom takim jak: Fayol, Adam Smith, Friderick W. Taylor, Karol Adamiecki.
Podstawy organizacji i zarządzania – wykład
str. 1
Misja, plan i cel
Cechy dobrze sformułowanego celu
1. Jedyny - jasny i zrozumiały 2. Ścisły - powinien ukazywać, do czego dążymy 3. Ograniczony - ponieważ środki zawsze są ograniczone 4. Użyteczny 5. Mierzalny 6. Weryfikowalny 7. Hierarchicznie zgodny
Cechy SMART
1. Specific -> Specyficzny 2. Measurable -> Mierzalny 3. Agreed-upon -> Aprobowany 4. Realistic -> Realistyczny 5. Time-related -> Terminowy (ograniczony w czasie)
Cechy WARTO
1. Wartościowy 2. Ambitny 3. Realistyczny 4. Terminowy 5. Obiektywny
Rodzaje celów
Cele
Horyzont
Stopień
Formułowane na szczeblach
czasowy
szczegółowości
hierarchicznych:
Strategiczne
Długi
Niski
Wyższych
Taktyczne
Średni
Średni
Średnich
Operacyjne
Krótki
Wysoki
Niższych
Horyzont czasowy to dla małych firm:
• Strategiczne cele -> 3-5 lat • Taktyczne -> 1-3 lat • Operacyjne -> do roku
Dla większych firm cele strategiczne mogą mieć dłuższy horyzont, rzędu 10-15 lat.
Lista sprawdzająca kompletność planu
Co?
Cele
Charakterystyka ograniczenia koszty/cena
Gdzie?
Lokalizacja
Np. dział sprzedaży
Kiedy?
Upływ czasu
Data rozpoczęcia, momenty kontrolne, data zakończenia
Jak?
Plany operacyjne
Metody, procedury
Kto?
Odpowiedzialność
Uprawnienia, kontrola, wyznaczanie zadań
Paweł Czudecki Podstawy organizacji i zarządzania – wykład
str. 2
Cykl organizacyjny Le Chatelier'a
1. Wybór celu, jaki chcemy osiągnąć 2. Zbadanie środków i warunków niezbędnych do osiągnięcia celu 3. Przygotowanie warunków i środków 4. Wykonanie, stosownie do powziętego planu 5. Kontrola otrzymanych wyników
Zarządzanie - proces uzyskiwania, rozmieszczania i stosowania wielu różnorodnych istotnych zasobów dla osiągania celów organizacji.
Zarządzanie (kierowanie) - proces planowania, organizowania, przewodzenia i kontrolowania pracy członków organizacji oraz wykorzystywania wszelkich dostępnych zasobów organizacji do osiągania celu
Funkcje zarządzania w wąskim ujęciu (wg Fayola)
• Przewidywanie (planowanie) • Organizowanie • Rozkazywanie • Koordynowanie • kontrolowanie
Prawa organizacji i zarządzania Zasady efektywnego podejścia do procesów zachodzących w organizacji, które można wykorzystać.
1. Prawo podziału (autorstwa Adama Smitha)
Jeżeli powtarzająca się praca jakiejś jednostki lub zespołu zostanie podzielona w ten sposób, że każdą czynność składową oddzielimy i wykonywać będziemy seriami i na określonym
(…)
… wydajności, koszt jednostki produktu zmniejsza się i osiąga swą optymalną
wielkość, poza którą dalszy nakład pracy i środków wytwórczych przestaje być ekonomiczny.
Przykład:
Czynsz = 1000zł (gdy zaczniemy produkować 1500szt. lub więcej, będziemy musieli wynająć drugie pomieszczenie czynsz wzrośnie do 2000zł)
Transport = 100zł (za każde 1000 sztuk)
Materiał = 1zł (na 1 sztukę)
Zatem:
1 długopis = 1101zł/szt…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)