Dokument ma 27 stron, zawiera wyjaśnienie ważnych pojęć i zagadnień oraz porusza zagadnienia takie jak: organizowanie, etapy procesu organizowania, więzi organizacyjne, hierarchia i podział władzy, organizacja, cechy organizacji jako systemu, organizacja formalna, nieformalna, cele organizacji, zarządzanie. Notatka porusza również zagadnienia takie jak: elementy procesu zarządzania, style procesu zarządzania, funkcje kierownicze, menadżer, źródła władzy menadżera, role organizacyjne menadżerów, style kierowania, modele kierowania, otoczenie organizacji, podsystemy organizacji. Ponadto, notatka porusza zagadnienia takie jak: planowanie, misja, strategia, planowanie strategiczne, planowanie operatywne, struktura organizacyjna, wymiary struktury organizacyjnej, zasady kształtowania się struktur, klasyczne struktury organizacyjne, nowoczesne struktury organizacyjne, struktura projektowa, struktura macierzowa, struktura holdingowa. Notatka zawiera również informacje dotyczące zagadnień takich jak: rodzaje decyzji, etapy procesu racjonalnego podejmowania decyzji, grupowe podejmowanie decyzji, funkcje kultury organizacyjnej, formy komunikacji grupowej i organizacyjnej, formy komunikacji interpersonalnej, sieci komunikacyjne, komunikacja pozawerbalna, bariery skutecznej komunikacji. Ponadto, notatka zawiera informacje dotyczące zagadnień takich jak: motywowanie, rodzaje motywacji, przyczyny oporu wobec zmian, etapy wprowadzania zmian, rodzaje zmian, konflikt, przyczyny powstawania konfliktów, etapy powstawania konfliktu, sytuacje konfliktogenne, zespołowe strategie kierowania konfliktami.
ORGANIZOWANIE -skoordynowany zespół czynności wykonywany przez personel firmy w celu realizacji określonego zadania zleconego przez przełożonego -sposób ułożenia lub przydziału pracy członkom organizacji dla sprawnego osiągania celu.
ETAPY PROCESU ORGANIZOWANIA
1.ustanowienie całej pracy
2.podział pracy na czynności logiczne możliwe do zrealizowania 3.łączenie pracy w zespoły wg podobieństwa realizowanych zadań
4.koordynowanie pracy członków organizacji w harmonijną całość
5.sprawdzenie skuteczności organizacji i wprowadzenie poprawek
WIĘZI ORGANIZACYJNE
Relacje między częściami składowymi całości nazywamy. Rozróżnia się :
-służbowe /hierarchiczne/ -wyrażają zależność podwładnego od przełożonego
-uprawnienia przełożonego do wydawania poleceń, decydowania i określenia zadań jakie powinien wykonać podwładny.
-funkcjonalne /nie hierarchiczne/ -układ stosunków oficjalnych wyznaczonych przepisami
-istota jest pomaganie i doradzanie
-informacyjne -obowiązek wzajemnego informowania członków zespołu o stanie organizacji
-techniczne -wynikają z podziału pracy
-wzajemne uzależnienie członków zespołu podczas realizacji wspólnego celu
HIERARCHIA I PODZIAŁ WŁADZY -uprawnienia i odpowiedzialność -stopień autonomii (samodzielności i inicjatywa)
-rozpiętość kierowania (liczba podwładnych podporządkowanych jednemu przełożonemu)
-jedność rozkazodawstwa (każdy pracownik powinien odpowiadać przed jednym przełożonym)
-liniowość drogi służbowej (kanały komunikacji powinny być jasne i sformalizowane)
-stopień centralizacji i decentralizacji -system komunikacji i informacji (zapewnia ład we wzajemnych stosunkach służbowych pomiędzy stanowiskami pracy)
ORGANIZACJA
-każdy przedmiot składający się co najmniej z dwóch elementów, pomiędzy którymi dokonuje się specjalizacja w procesie realizacji jakiś zdarzeń -system którego uporządkowanie polega przede wszystkim na tym, że jego części w
(…)
… wymianę energii, materii i informacji.
-wewnętrznie uporządkowane co przejawia się w określonej strukturze wewnętrznej organizacji.
-mają zdolność doskonalenia się i podnoszenia stopnia zorganizowania i sprawności działania.
-zdolne do osiągania stabilnych stanów mimo zmian w otoczeniu (ciągła równowaga dynamiczna z otoczeniem).
Organizacja jako system społeczno-techniczny (model Leavitt'a)
ORGANIZACJA…
…, analiza swoich słabych i mocnych stron i jednocześnie ma miejsce formowanie celów
2.określenie obecnej sytuacji ( czy posiada wystarczające zasoby aby wprowadzić plan w życie); analiza konkurencji- segment walka; opracowanie strategii działania. Elementami tej strategii jest: domena działania- z jakim produktem startuje przedsiębiorstwo i do kogo skierowany jest produkt (i na jakim rynku).
3.ustalenie…
… i zdefiniowanie istoty sytuacji decyzyjnej
-zidentyfikowanie alternatywnych możliwości działania
-wybór najlepszej możliwości i jej realizację
-menadżerowie podejmując decyzje znajdują się w różnych sytuacjach stosownie do sytuacji podejmują różne decyzje.
-podejmowanie decyzji może być rozumiane jako: akt podjęcia decyzji proces podejmowania decyzji. RODZAJE DECYZJI:
Decyzje zaprogramowane -mają kompletną…
… i racjonalny. Ważną rolę odgrywa zatem intuicja i doświadczenie.
ETAPY PROCESU RACJONALNEGO PODEJMOWANIA DECYZJI
1.rozeznanie i zdefiniowanie sytuacji decyzyjnej—menadżer musi wyrobić sobie pełne zrozumienie problemu, jego przyczyn a także jego powiązania z innymi czynnikami. 2.identyfikowanie alternatywnych wariantów—jest to identyfikacja alternatywnych skutecznych zasobów działania. Dobrze jest opracowywać…
… selekcję i szkolenie pracowników,
—dokonywanie szczegółowych charakterystyk stanowiska pracy przez pomiar czasu i ruchów roboczych (chronometraż),
—precyzowanie relacji między stanowiskami a pozycjami w zakładzie.
-W latach 50 i 60 przedstawiciele nurtu Human Relations traktowali konflikt jako skutek nieprawidłowego funkcjonowania struktury organizacyjnej firmy
-twierdzono, że:
—konflikt wybucha…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)