To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Podstawy organizacji i zarządzania dr Wojciech Głód
Ćwiczenia 5
Bariery w ustalaniu celów i planowaniu:
Niewłaściwe cele (nieosiągalne, nietrafne, zbyt wielki nacisk na ilościowe lub jakościowe miernika powodzenia)
Niewłaściwy system wynagradzania
Dynamiczne i zlozone otoczenie
Niechęć do ustalaia celow
Opor woec zmian
Ograniczenia (niedobór zasobów, silna konkurencja)
Przezwyciezenie barier:
Zrozumiec znaczenie celow i planow
Komunikacja i uczestnictwo
Spójnośc przegląd i aktualizacja
Skuteczny system nagradzania
Zarzadzanie przez cele (ZPC)- proces wspólnego ustalania celów przez menadzera i podwładnego; stopien realizacji celów jest głównym czynnikiem oceny i nagradzania wyników podwładnego Proces zarzadzania przez cele
Uruchomienie programu ZPC
Ustalanie celów i planów organizacji
Wspólne ustalenie celów i planów
Przekazywanie celów i planów organizacji (spotkanie, sprawdzalne cele i jasne plany, doradztwo, zasoby)
Okresowy przegląd
Ocena
Organizowanie- decydowanie o najlepszym grupowaniu działań i zasobów organizacji
Struktura organizacyjna- zestaw elementów konstrukcyjnych, które mogą być uzyte do ukształtowania organizacji. Wynik ich wykorzystania w postaci konkretnego układu elementów organizacji i ich wzajemnych powiązań
Projektowanie stanowisk pracy- określeniu zakresu obowiązków pracowników; określenie zakresu pożądanej specjalizacji
Specjalizacja stanowisk pracy- zakres w jakim ogólne zadanie organizacji zostaje podzielone na mniejsze czesci składowe; wyrosła z koncepcji podziału pracy; jest normalna kosekwencja wzrostu organizacji
Zalety
Wady
Robotnik wykonuje waskie proste zadanie dzieki czemu osiagnie w tym duza wprawe
Znużenie i niezadowolenie pracownika
Skraca się czas przechodzenia od jednego zadania do drugiego
Rosnie absencja pracownika w pracy
Im weziej okresli się zadania pracownika tym łatwiej można opracowac wyspecjalizowany sprzet
W razie nieobecności lub odejscia pracownika wykonującego wysoce wyspecjalizowana prace, menadzer może stosunkowo niewielkim kosztem przyuczyc nastepnego kandydata
Alternatywa dla specjalizacji stanowisk pracy:
Rotacja miedzy stanowiskami pracy- zakłada systematyczne przechodzenie pracowników z jednego stanowiska do drugiego
Wady: prace standardowe i rutynowe; poczatkowo pracownicy sa zadowoleni, ale szybko to mija
(…)
… np. udzielanie kredytow, ubezpieczenia
Hierarchia podporządkowania:
Jedność rozkazodawstwa- kazda osoba w organizacji powinna być powiazana stosunkiem podporządkowania z jednym i tylko z jednym szefem
Zasada skalarna- od najniższego do najwyższego stanowiska w organizacji powinna przebiegac wyrazna i nieprzerwana linia władzy
Stosunki w pracy
Bezpośredni- osobne stosunki menadzera z poszczególnymi…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)