Podstawy negocjacji i mediacji w adminstracji

Nasza ocena:

5
Pobrań: 469
Wyświetleń: 2072
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Podstawy negocjacji i mediacji w adminstracji  - strona 1 Podstawy negocjacji i mediacji w adminstracji  - strona 2 Podstawy negocjacji i mediacji w adminstracji  - strona 3

Fragment notatki:

PODSTAWY NEGOCJACJI I MEDIACJI W ADMINISTRACJI
Wykład 1 Egzamin - większość pytań test jednokrotnego wyboru, kilka pytań uzupełnienie- np. jakaś definicja, będzie takie pytanie 3 możliwe formy zachowania się podczas określonej sytuacji w negocjacjach i trzeba wybrać która byłaby lepsza i dlaczego to właśnie byście wybrali. DEFINICJA NEGOCJACJI - to bezpośrednie rozmowy których celem jest osiągnięcie porozumienia , zawarcie transakcji lub rozwiązanie problemu. Porozumienie zostaje zawarte wówczas, gdy zostanie zaakceptowane przez wszystkie strony. Przebieg negocjacji oraz treść zawartego porozumienia zależą wyłącznie od bezpośrednich uczestników toczonych rozmów. Negocjacje to tylko jedno z możliwych rozwiązań, najbardziej optymalne bo uczestnicy sami decydują o tym jakie będzie rozwiązanie. W negocjacjach mamy największy poziom kontroli nad tym procesem. Przy mediacji ten poziom kontroli będzie już mniejszy. JAKA JEST RÓŻNICA MIĘDZY NEGOCJACJĄ, A MEDIACJĄ? Najważniejsza różnica to, że wkracza tutaj osoba mediatora, która ma określone zadanie. MEDIATOR - to osoba bezstronna czyli nie opowiada się za interesami żadnego z uczestników sporu, a jego zadaniem jest pomoc uczestnikom sporu w osiągnięciu porozumienia. Często tak się dzieje, że negocjacja nie wystarcza i musi pojawić się mediator. Przede wszystkim jeśli dochodzi do zaostrzenia konfliktów, czyli strony konfliktów nie potrafią już ze sobą rozmawiać spokojnie. Często możemy obserwować tzw. eskalację konfliktu. ESKALACJA KONFLIKTU - Jest to taki rozwój konfliktu, gdzie emocje negatywne mają dominujący wpływ na zachowania uczestników . Wtedy podczas eskalacji konfliktu przestają zajmować się meritum czyli przestają zajmować się tym głównym problemem, którym mieli się zajmować. Ich największą pasją staje się sprawianie przykrości drugiej stronie. Często mediator jest w tym momencie już niezbędny. JAKIE ZADANIA PEŁNI MEDIATOR? Jest to dbałość o prawidłowy przebieg toczonych rozmów. Zgłaszanie własnych pomysłów rozwiązań Mediator nie może narzucić rozwiązania, może je zaproponować, przekonywać strony aby te rozwiązanie przyjęli. Natomiast o ostatecznym porozumieniu decydują uczestnicy sporu. Inna możliwość rozwiązywania konfliktu to facylitacja FACYLITACJA - ułatwienie przebiegu rozmów. Tutaj pojawia się facylitator , który ma tylko jedną z tych funkcji, którą ma mediotor. Czyli facylitator pilnuje przebiegu rozmów , pilnuje porządku obrad. Tutaj również uczestnicy sporu muszą wyrazić zgodę na ostateczne rozwiązanie.


(…)

… uwagę druga osoba.
Takim pionierem w tym zakresie był antropolog Albert Merabian. Odkrył on, że podczas komunikacji same słowa, których używamy stanowią 7% całego efektu. Brzmienie głosu stanowi 38% efektu, 55 % efektu to jest tzw. komunikacja niewerbalna i co się na nią składa tj. postawa ciała, mimika, gesty, kontakt wzrokowy czyli mowa ciała. POSTAWA CIAŁA - Postawa zamknięta i postawa otwarta…
… wrażenie - efekt diabelski ( potem musi się bardzo starać żeby zrobić to dobre wrażenie).
Jest procesem złożonym, wieloelementowym.
Jest to proces nieodwracalny Elementy procesu komunikowania :
Uczestnicy Komunikat, to co chcemy przekazać Kanał przekazu ( droga przekazu) - jest ich tyle ile jest naszych zmysłów czyli kanał słuchowy, wzrokowy, dotykowy, zapachu, smaku. W oficjalnych sytuacjach wzrokowy…
…, czy obok), kontekst historyczny ( są to zaistniałe z przeszłości zdarzenia do których odwołują się rozmówcy), kontekst psychologiczny ( sposób w jaki uczestnicy spostrzegają siebie nawzajem, jest to stosunek emocjolany czyli atmosfera spotkania. Atmosferę możemy określać na takim kontinuum życzliwość - nieżyczliwość, drugie kontinuum bardzo ważne to jest formalność - nieformalność )
Kontekst kulturowy…
… albo napastowanie seksualne. Na poziomie fizjologicznym takiej osobie towarzyszy wzrost poziomu adrenaliny, po to żeby móc się bronić, uciekać. 2. Sfera osobista tj. od 46 - 120 cm- do tej sfery mają dostęp nasi znajomi, współpracownicy, podczas negocjacji.
3. Sfera społeczna tj. od 120 - 380 cm - tutaj mogą się znaleźć osoby nieznajome. 4. Sfera publiczna tj. powyżej 380 cm - kiedy jakiś mówca polityk mówi…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz