To tylko jedna z 11 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Uczenie się sztuki , czym zajmuje się i czym nie zajmują się negocjacje, zasady negocjacji, fazy negocjacji, pytania w trakcie negocjacji, zachowania agresywne, mediacje, konflikty.
TECHNIKI NEGOCJACJI I MEDIACJI
⢠uczenie siÄ sztuki negocjacji polega na:
1) przyswajaniu sobie użytecznej wiedzy o negocjacjach2) wykorzystanie tej wiedzy w praktyce negocjacyjnej3) doskonalenie umiejÄtnoÅci negocjacyjnych poprzez tzw âuczenie siÄ naturalneâ
⪠dokonuje siÄ ono w trakcie rzeczywistych negocjacji, a polega na eliminacji tych
zachowaÅ, które nie przyczyniajÄ
siÄ do powodzenia w negocjacjach oraz na stosowaniu i udoskonalaniu takich zachowaÅ, które prowadzÄ
do sukcesów
⢠NEGOCJACJE- nie sÄ
:
1) strategiÄ
na pokonanie przeciwnika, 2) sposobem na przechytrzenie partnera3) sposobem na zdobycie âpunktówâ.4) ArenÄ
odnoszenia bÅyskotliwych, jednostronnych zwyciÄstw
⢠Negocjacje sÄ
:
1) procesem uzgadniania najbardziej korzystnych warunków dla obu stron w warunkach
czÄÅciowej rozbieżnoÅci i czÄÅciowej zbieżnoÅci interesów poczÄ
tkowych.
2) OdpowiedniÄ
strategiÄ
postÄpowania w przypadku różnych, a niekiedy sprzecznych interesów
dwóch stron, wspóÅzależnych w taki sposób, że wzajemnie korzystne porozumienie jest możliwe
3) sztuka rozwiÄ
zywania dylematów/problemów/potrzeb partnerów, w której skutecznie ÅÄ
czy siÄ
dbaÅoÅÄ o wÅasne interesy i interesy partnera ⪠! Negocjatorzy majÄ
obowiÄ
zek dbania o korzyÅci drugiej strony (bo inaczej partner
negocjacji nie wróci do interesów z nami)
⢠Zasady negocjacji:
1) Pierwsza zasada negocjacji- UCZCIWOÅÄ. Ustalanie wspólnych korzyÅci dwóch stron
wspóÅzależnych od siebie. W negocjacjach jest ogromna iloÅÄ emocji, należy je wyciszyÄ w przeciwnym wypadku argumenty nie bÄdÄ
trafiaÄ do nas/partnera.
2) Druga zasada negocjacji- TROSKA O INTERESY PARTNERA. Sztuka znalezienia czegoÅ-
nastawienia, postawy, która oscyluje wokóŠwspóÅpracy.
⢠FAZY NEGOCJACJI:
1) Przygotowanie (obszar zależy od przedmiotu negocjacji)
a) musimy byÄ ekspertami w dziedzinie w której siÄ poruszamy (przedmiocie
negocjacji)
b) musimy wiedzieÄ z kim bÄdziemy negocjowaÄ â zdobyÄ jak najwiÄcej informacji o tej
osobie
c) należy sobie jasno powiedzieÄ, co tak naprawdÄ chcemy osiÄ
gnÄ
Ä i czego siÄ
spodziewamy po sobie i po negocjacjach.
d) Strategia okreÅlania oczekiwaÅ: Najlepiej jest, gdy za cel weźmiemy przedziaÅ, nie
(…)
…
▪ należy starać się zarządzać konfliktami (no chodzi o rozwiązywanie konfliktu)
▪ konflikty są nieuniknione
▪ konflikt zostanie rozwiązany, gdy obie strony zgodzą się na jedno rozwiązanie – jest to
jedna z form zarządzania konfliktem
▪ innym sposobem rozwiązywania konfliktów jest jego tłumienie (np. konflikt między
Serbami i Chorwatami w byłej Jugosławii – nie rozwiązano jednak tego konfliktu)
➢ Ogólne…
… inaczej.
4) Z barbarzyńcą się nie negocjuje (bo i po co
)
5) Poinformuj partnera negocjacji, że nie zamierzasz prowadzić w ten sposób negocjacji.
Przedstaw zasady i warunki, w których będziesz to robić.
➢ Kończ negocjacje podpisaniem umowy. Powinna ona zawierać klauzurę w której jest napisane
kiedy można wrócić do renegocjacji.
➢ MEDIACJE-próby rozwiązania konfliktu dzięki zaangażowaniu mediatora…
… mediator może zaproponować sposób rozwiązania konfliktu, ale
na to rozwiązanie obie strony muszą wyrazić zgodę
➢ KONFLIKT- wzajemne niezgodne działanie dwóch lub większej ilości osób wynikające z
podziału ograniczonych zasobów, różnic wartości etc.
➢ Konflikt interpersonalny- rodzaj konfliktu między dwoma osobami, o specyficznym przebiegu,
występujący wówczas, gdy co najmniej jedna ze stron przestaje wyrażać zgodę na dotychczasowy
stan relacji lub nie wyraża zgody na określony przebieg zdarzeń w przyszłości.
➢ Rodzaje konfliktów interpersonalnych:
1) konflikty przedmiotowe – dotyczące prawa do posiadania/dysponowania określonymi dobrami
▪ „to jest moje, a nie Twoje”
2) konflikty wpływów – dotyczą prawa do decydowania o przebiegu sytuacji lub zdarzenia
▪ „to ja, a nie Ty decyduję na co wydajemy…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)