Podstawy marketingu - wykłady

Nasza ocena:

5
Pobrań: 1694
Wyświetleń: 4830
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Podstawy marketingu - wykłady - strona 1 Podstawy marketingu - wykłady - strona 2 Podstawy marketingu - wykłady - strona 3

Fragment notatki:

a prowadzi je prof. dr hab. Krystyna Śliwińska. Notatka składa się z 64 stron.

...Zapytać potencjalnego odbiorcę czego potrzebuje (cena, gdzie, w jakiej formie), trzeba konsumenta
poinformować, by wybrał ten produkt, zachęcić. Państwo wpływa – pośrednio działa na podmioty
funkcjonujące na rynku ze strony popytu i podaży.
Koncepcja marketingu ma charakter historyczny. Przyczyny powstania i rozwoju:
• rozwój asortymentu towarowego
• podnoszenie się warunków bytowych ludności
• rozwój konkurencji
• zmiany elementów należących do otoczenia przedsiębiorstwa
• rozszerzenie się zasięgu terytorialnego rynku
• procesy integracji powodujące rozwój instytucji rynkowych
• możliwość wykorzystywania marketingu przez instytucje pozagospodarcze
Początki marketingu związane są z pierwszymi latami XX wieku. Układ ten był prymitywny.
Wyprodukować i sprzedać to główne założenia. Taka filozofia była spowodowana nienadążaniem
produkcji ilościowej za rosnącymi potrzebami odbiorców. Potrzeby nabywców mogły być
ujawniane w bezpośrednich kontaktach kupujących ze sprzedającymi. Rewolucja przemysłowa –
taśmowa technologia produkcji – umożliwiła produkcję masową. Zaczęły powstawać nadwyżki,
ceny jednostkowe produkcji obniżały się, rozszerzały się rynki zbytu, rozwijał się rynek. Odbiorcy
stawali się coraz bardziej anonimowi dla przedsiębiorców. Zaczęto inaczej podchodzić do rynku.
Pierwsze oznaki zmiany zachowań producentów i konsumentów – w latach 30. XX wieku. Po drugiej
wojnie światowej – początek marketingu współczesnego, najpierw w USA a potem Europa.
Marketing współczesny = dynamiczny, aktywny
Marketing tradycyjny = bierny
Konfrontacja market. tradycyjnego i współczesnego:
1. Market. tradycyjny koncentrował uwagę na potrzebach sprzedawcy a market. współczesny
na potrzebach nabywcy (orientacja na produkcję – na klienta)
1
SPRZEDAJĄCY
KUPUJĄCY
POTRZEBY
TOWARY I
USŁUGI
2. w market. tradycyjnym środki prowadzące do realizacji celu działania przedsiębiorstwa
dotyczyły wyłącznie sprzedaży i oddziaływań na odbiorcę, a w market. współczesnym ilość
wykorzystywanych środków jest większa i są one wykorzystywane w sposób zintegrowany
3. w market. tradycyjnym sprzedawca zabiegał o to, aby produkt zamienić na rynku w pieniądz,
a w market. współczesnym przedsiębiorca również dąży do zrealizowania produkcji, ale
poprzez jak najlepsze zaspokojenie potrzeb odbiorcy
Koncepcja tradycyjna...

...Segmentacja rynku
- Segmentacja rynku- podział na wewnętrznie jednorodne , ale zróżnicowane co do innych
- Według Smith`a- segmentacja jest oparta na rozwijaniu popytowej strony rynku i
reprezentuje racjonalne i bardzo precyzyjne dostosowanie produktu i wysiłku
marketingowego do wymagań konsumenta lub użytkownika
- W języku ekonomii segmentacja daje w rezultacie dezagregację i zmierza do rozpoznania
wielu list popytu tam, gdzie poprzednio była rozpoznana tylko jedna
- Segmentacja- podział rynku według określonego kryterium na jednorodne grupy
konsumentów segmenty rynku, które wyznaczają dla przedsiębiorstwa obszar działania i
stanowią punkt odniesienia przy formowaniu programu tego działania
Znaczenie segmentacji przy kształtowaniu strategii marketingowej wynika:
- Konsumenci nie stanowią jednorodnej grupy
- Nie występuje przeciętny konsument, który mógłby być punktem
odniesienia przy formułowaniu programu i kierunku działania
Segmentację można przeprowadzić wtedy, gdy konsumentów podzieli się na duże grupy róż ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz