To tylko jedna z 91 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Uniwersytet Wrocławski Wydział Matematyki i Informatyki Piotr Koczenasz Podstawy logiki i teorii mnogości w zadaniach Praca magisterska napisana pod kierunkiem prof. dr. hab. Leszka Pacholskiego Wrocław, czerwiec 2004 r. Słowo wstępne Dlaczego ludzie uczą się matematyki? Aby nauczać matematyki innych. — H. Steinhaus Praca niniejsza przeznaczona jest dla studentów I roku Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego, a w szczególności dla słuchaczy obowiązkowego w pierwszym semestrze wykładu „Logika dla informatyków”. Obejmuje ona większość materiału objętego pro- gramem kursu (za wyjątkiem teorii unifikacji oraz elementów algebry abstrakcyjnej). Pominięcie tych ważnych działów jest wynikiem obserwacji, z których wynika, że obie wymienione wyżej dziedziny pozostają poza zasięgiem percepcji przeciętnego studenta w trakcie pierwszego semestru studiów, co więcej, zadania ich dotyczące nie pojawiają się zwykle na egzaminie. Uwaga studenta musi w głównej mierze skupić się na pozostałych punktach programu, a więc na klasycznym rachunku zdań, rachunku funkcji zdaniowych, teorii zbiorów, teorii mocy oraz zbiorach uporządkowanych. Porusza się przy tym kwestie dość elementarne. Trudność kryje się — zdaniem autora tej pracy — nie w zawiłości omawianych zagadnień, a w swego rodzaju szoku, który doznaje student na widok mnóstwa pojęć, definicji i tajemniczych symboli, który znaczenia nie pojmuje. A student, który nie rozumie teorii, nie rozwiąże samodzielnie zadań, ćwiczenia z przedmiotu będą dla niego stratą czasu, nigdy też nie nauczy się ścisłego formułowania myśli, a zdobycie umiejętności poprawnego wnioskowania stanie się dla niego nieosiągalne. Aby zapobiec takiemu biegowi wypadków, w pracy niniejszej można znaleźć dokład- ne, możliwie proste i jasne omówienie symoboliki oraz większości licznych pojęć, z jakimi może zetknąć się słuczacz wykładu „Logika dla informatyków”. Znakomita większość z nich jest zilustrowana przykładem, mającym zobrazować dane pojęcie „w działaniu”. W pracy tej znaleźć można rozwiązania wielu zadań, które pojawiają się na ćwiczeniach z przedmiotu. Zostały one tak dobrane, by zilustrować sposób rozwiązywania zadań danego typu. Rozwiązania często są przesadnie szczegółowe, ale — jak wiadomo — najtrudniej pisze się o rzeczach prostych. Trzeba tutaj przestrzec przed nazbyt pochopnym korzy- staniem na ćwiczeniach z gotowych rozwiązań. W opinii autora taka droga „na skróty” skończyć się może w jeden sposób — oceną niedostateczną z egzaminu semestralnego.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)