To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Podstawy finansów przedsiębiorstw – ćwiczenia Stola E. 1 Kredyt kupiecki ZADANIE 1 Sprzedaż netto za ostatnie 6 miesięcy (=182 dni) wynosiła 2 500 000,00 PLN, a koszty działalności operacyjnej stanowiły 2 250 000,00 PLN, z czego na koszty zmienne przypadało 1 875 000,00 PLN. Przedsiębiorstwo nie udzielało dotychczas kredytu kupieckiego. Faktury wystawione odbiorcom obejmowały podatek VAT naliczany wg dwóch stawek: 7,00% i 22,00%, lecz przeciętna jego stawka w ciągu ostatniego półrocza, w stosunku do wartości sprzedaży netto – stanowiła 18,00%. Analiza rynku wykazała, że zaoferowanie odbiorcom kredytu z 30 dniowym terminem spłaty umożliwiłaby zwiększenie sprzedaży netto o około 12%, ale jednocześnie przedsiębiorstwo to musiałoby zaciągnąć dodatkowy kredyt na finansowanie należności, od którego odsetki wraz z prowizjami wynosiłyby w skali rocznej 14,00%. Jednocześnie przewiduje się, że ze względu na czynności techniczne związane z regulowaniem należności przez odbiorców zapłata wpływałaby na rachunek bieżący z 5 dniowym opóźnieniem, a koszty nadzoru nad spłatą należności oraz spowodowane niedotrzymaniem terminów płatności przez odbiorców mogą wynosić około 2% wartości sprzedaży na kredyt. Dokonać kalkulacji opłacalności sprzedaży na kredyt. ZADANIE 2 Sprzedaż netto za ostatnie 6 miesięcy (=182 dni) wynosiła 1 900 000,00 PLN, przy czym 20% stanowiła sprzedaż gotówkowa, a kredyt handlowy udzielany był przeciętnie na 20 dni. Ze względu na czynności techniczne związane z regulowaniem należności przez odbiorców zapłata wpływałaby na rachunek bieżący z 5 dniowym opóźnieniem. W fakturach uwzględniono podatek VAT, który wyniósł przeciętnie 20% wartości netto sprzedaży. Udział kosztów zmiennych w wartości sprzedaży stanowił 70%. Analiza rynku wykazała, że istnieje możliwość zwiększenia o 15% przychodów ze sprzedaży na kredyt, jeżeli data zapłaty uległaby wydłużeniu o 40 dni. Możliwe do wystąpienia straty związane z niewypłacalnością części odbiorców oszacowano na poziomie 3% wartości sprzedaży na kredyt, podczas gdy obecne wynoszą 1,5%. Odsetki od kredytów bankowych wraz z prowizją na okres 6 miesięcy wynoszą 6,5%. Dokonać kalkulacji opłacalności wydłużenia okresu kredytowania odbiorców.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)