W niniejszej notatce można spotkać takie zagadnienia jak: ontologia, antropologia filozoficzna, gnoseologia, szkoła jońska, idealizm obiektywny, koncepcja człowieka, dusza, teoria poznania. Ponadto w dokumencie można spotkać charakterystykę szkół filozoficznych, takich jak: szkoła epikurejska, stoicyzm i sceptycyzm. W notatce znajdują się także odniesienia do dzieł i twórczości takich myślicieli jak: Klemens z Aleksandrii, Orygenes, Grzegorz z Nyssy, św Augustyn, Bonawentura, św Anzelm, św Tomasz z Akwinu, Mikołaj z Kuzy czy Nicollo Machiavelli. Jednak to nie wszyscy filozofowie którzy zostali omówieni w dokumencie. Opisano również takie postaci jak: Kartezjusz, Immanuel Kant, George Hegel, Tatarkiewicz, ks Twardowski, Karol Wojtyła, Nietzsche, Tales z Miletu, Anaksymander, Anaksymenes, Heraklit z Efezu. W tekście można natknąć się na pojęcia: filozofia transcendentalna, idealizm ontologiczny, marksizm. Najdokładniejszych opisów doczekali się Sokrates, Platon i Arystoteles.
Filozofia, z greki philosophia, to umiłowanie mądrości (gr. Phileo - kochać, sophia - mądrość). Rozwinęła się gdy istotom ludzkim przestało wystarczać magiczne rozumienie świata, była więc swego rodzaju ucieczką z mitologii. Zakres filozofii aż do XVII obejmował bardzo wiele dziś odrębnych odeń nauk. Obszary badań filozofii to:
Ontologia (gr. onto - byt); pyta przede wszystkim „czym jest byt” oraz „co istnieje”, ogólnie mówiąc bada strukturę rzeczywistości.(pluralizm, dualizm, monizm)
Antropologia filozoficzna- dotyczy pyt. Człowieka w wymiarze gatunkowym i jednostkowym.Dotyczy również pyt. o piękno i brzydotę,dobro i zło
Gnoseologia(teoria wiedzy epistemologia) dotyczy poznawalności swiata i zasad kształtowania się wiedzy prawdziwej
Powstał spór o to czym ma zajmować się filozofia. Ukształtowały się 2 koncepcje
1 sokratejska i 2 demoktatejska
1 Koncepcja dot. nauki o człowieku i jego miejscu w świecie(antropologia), moralności i wszystkiego tego co jest z człowiekiem związane. Traktuje postępowanie człowieka w ujęciu dobra i zła.(etyka)
2 Dotyczy wiedzy o wszechświecie(kosmologia)o pochodzeniu wszechświata. Dotyczy też nauki o poznaniu wiedzy.
Szkoła jońska(Tales,Anaksymander,Anaksymenes i Heraklit z Efezu)
Filozofia jońska powstała na przełomie VII i VI w p.n.e. w koloniach jońskich na wybrzeżach Azji Mniejszej. Filozofia jońska to tradycyjna nazwa doktryn pierwszej szkoły filozoficznej w starożytnej Grecji, działającej VI-IV w. p.n.e. w Jonii, głównie w Milecie i Efezie; zajmowała się światem, stawiając jedno z pierwszych pytań filozoficznych o zasadę (arche), z której powstały rzeczy. Uważali,że nie ma rzeczy o stałych wartościach i tylko jedno rządzi wszystkimi przemianami. Tym prawem jest rozum. Dzięki niemu przyroda nie jest chaosem ale uporządkowaną harmonią. Charakterystyka szkoły jońskiej objaśnia przyrodę wychodząc z niej samej(i jednocześnie wyeliminowali siły nadprzyrodzone ze świata zewnętrznego)
TALES Z MILETU (VII i VI w.p.n.e.)Był wybitnym przedstawicielem ówczesnych umiejętności i mądrości życiowej, był to w jednej osobie polityk, technik, inżynier, kupiec i podróżnik, a poza tym był jeszcze uczonym. Obliczał nie umiejąc poprawnie uzasadnić obliczeń i przepowiadał zjawiska nie znając ich przyczyn( np. mierzenie wys piramid, czy odległości okrętów na morzu,przewidział zaćmienie słońca) Teoria Talesa brzmiała: wszystko jest z wody, z wody powstało i z wody się składa.*wszystko co istnieje jest przejawem wody *woda istnieje w 3 stanach skupienia
(…)
… zasady „Cogito ergo sum”myślę więc jestem-podstaw ludzkiej wiedzy należy szukać w człowieku a nie swiecie zewnętrznym.Rozum jest miarą poznania.Pewne jest to co uzna on (rozum)za jasne i wyraźne.Oczywistość jest kryterium prawdy.
DUALIZM w ujęciu Kartezjusza
Uznał istnienie 2 niezależnych od siebie substancji
1.Ciała rozciągłe
2. Myślące duszę
Ciała- ponieważ rozciągłość jest nieskończenie podzielna…
… wszelkiego postępowania badawczego i metody dochodzenia do prawdy
Był ojcem filozofii nowożytnej.Jasnośc i pewność miarami wiedzy,wątpienie ostoją pewności.Odrzucił wszelki dogmatyzm, stawiał na rozum.Źródeł wiedzy i pewności (wiedzy)poszukiwał w rozumie myślącego indywiduum.Opracował niezawodną, uniwersalną i użyteczną praktycznie metodę badania w naukach przyrodniczych.
1 Pewności poznawcze odrzucają…
… pojąć nie może.
SĄDY KANTA NA TEMAT NAUKOWEJ METAFIZYKI
Dokonując krytyki czystego rozumu, Kant pyta o to, czy możliwa jest metafizyka jako nauka. Aby odpowiedzieć na to pytanie, musi określić warunki poznania naukowego.Dla określenia warunków
przeprowadza analizę sądów. Ze względu na stosunek podmiotu do orzecznika:
- Analityczne - w których z analizy podmiotu dochodzimy do orzecznika
- Syntetyczne - orzecznik wykracza poza to, co zawarte w pojęciu podmiotu
Ze względu na stosunek do doświadczenia:
- A priori - sądy konieczne, ogólne,powszechne.
- A posteriori - pochodzą z doświadczenia, nie są konieczne i powszechne.
Kant zaczął krzyżować te rodzaje zdań i badał jakimi z nich posługuje się każda z nauk. Doszedł do wniosku, że metafizyka powinna używać skrzyżowania zdań systematycznych ze zdaniami…
… a także hermeneutyki. Wojtyle nie chodziło jednak o stworzenie eklektycznego systemu połączonych ze sobą wyników badań dwóch tradycji filozoficznych. Zdawał sobie sprawę z metodologicznej odmienności tak filozofii bytu jak i filozofii świadomości.
Wojtyła przyjmuje rozumienie metafizyki właściwe dla filozofii tomizmu tradycyjnego. W metafizyce realizm teoriopoznawczy jest tezą, która głosi, że 'nasze poznanie…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)