To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Elementy składowe rachunkowości:
Księgowość
Rachunek kosztów
Rachunek wyników
Sprawozdawczość
Planowanie
Rachunek kosztów - wyodrębniony podsystem informacyjny rachunkowości (jakie koszty poniósł podmiot, ile kosztowało wytworzenie produktu, jaka jest efektywność gospodarowania). To badanie i transformowanie, wg sprecyzowanego modelu, informacji o kosztach działalności podmiotu, służące użytkownikowi do oceny sytuacji, podejmowania decyzji i kontroli
Dokumentacja zużycia i zaangażowania zasobów (wraz z pomiarem i wyceną zużycia)
Ewidencja (ujęcie wg różnych przekrojów w systemie rachunkowości finansowej oraz zarządczej)
Rozliczenie (przyporządkowywanie kosztów miejscom powstawania lub produktom)
Kalkulacja (wyliczanie jednostkowego kosztu wytworzenia)
Przewidywanie i kontrola
Zadania rachunku kosztów (w jednostkach wytwórczych):
Pomiar i wycena kosztów związanych z nabyciem, posiadaniem i użyciem czynników produkcji
Ujęcie przekształcenia czynników produkcji w produkty pracy
Grupowanie kosztów w różnych przekrojach; prezentacja informacji o kosztach w sprawozdaniach (dla odbiorców wewnętrznych, ale i zewnętrznych)
Kontrola przebiegu procesów produkcyjnych i uzyskiwanych efektów
Tworzenie podstaw decyzyjnych
Ustalanie kosztów dla potrzeb polityki cenowej
Obserwacja i badanie zmian strukturalnych przedsiębiorstwa
Rachunek kosztów - ogół działań zmierzających do odzwierciedlenia procesów gospodarczych zachodzących w jednostce gospodarczej, poprzez ujęcie, zgrupowanie i interpretację w stosownych przekrojach kosztów własnych wytworzenia i zbytu produktów pracy, mierzonych ilościowo i wartościowo, za pewien okres, w celu uzyskania możliwie wszechstronnych informacji potrzebnych do ustalenia wyników i zarządzania jednostką gospodarczą.
Przedmiot rachunku kosztów - procesy gospodarcze (zaopatrzenie, produkcja, zbyt, zarządzanie)
Podmiot rachunku kosztów - jednostka gospodarcza
Cel rachunku kosztów - dostarczenie informacji dla oceny sytuacji i zarządzania podmiotem
Koszty własne - to wyrażone w pieniądzu zużycie środków trwałych, WNiP, materiałów, usług obcych, energii, czasu pracy pracowników wyrażonego poprzez wynagrodzenia oraz niektóre wydatki nie odzwierciedlające zużycia związane z normalną, celową i efektywną działalnością jednostki gospodarczej w określonym czasie.
Nakłady - to wyrażone w jednostkach naturalnych celowe zużycie środków rzeczowych oraz wykorzystanie pracy żywej. Jeżeli nakłady wyrażone zostaną wartościowo, to otrzymamy koszt.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)