Podstawowe środowiska wychowawcze

Nasza ocena:

3
Pobrań: 861
Wyświetleń: 2044
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Podstawowe środowiska wychowawcze - strona 1 Podstawowe środowiska wychowawcze - strona 2 Podstawowe środowiska wychowawcze - strona 3

Fragment notatki:


PODSTAWOWE ŚRODOWISKA WYCHOWAWCZE I. ŚRODOWISKO WYCHOWAWCZE środowisko społeczno- kulturowe wywierające wpływ na wytwarzanie się trwałych postaw, poglądów, wiedzy, sposobów postępowania
złożony układ powtarzających się lub względnie stałych sytuacji
II. RODZINA JAKO NATURALNE ŚRODOWISKO WYCHOWAWCZE pierwsza i fundamentalna grupa w życiu dziecka
długie przebywanie w rodzinie- od narodzin do starości
1. Funkcje rodziny: funkcja prokreacyjna (biologiczna)- zrodzenie potomstwa, zaspokajanie potrzeb erotyczno seksualnych małżonków funkcja opiekuńcza - udzielanie konkretnej pomocy członkom rodziny w różnych sytuacjach funkcja gospodarcza (ekonomiczna )- zapewnienie członkom rodziny niezbędnych warunków do utrzymania się przy życiu, dostarczanie rodzinie dóbr materialno- bytowych funkcja wychowawcza (socjalizacyjna )- wprowadzanie członków rodziny w szeroko rozumiane życie społeczne (język, obyczaje, wzory zachowań, wartości) funkcja stratyfikacyjna - gwarantująca członkom rodziny określony status życiowy, wyznaczająca ich przynależność do określonej klasy czy warstwy społecznej
Prawidłowe spełnianie funkcji wychowawczej polega w szczególności na:
zaspokajaniu podstawowych potrzeb biologicznych i psychospołecznych dziecka: potrzeby miłości, bezpieczeństwa, przynależności, uznania i samourzeczywistniania
dostarczanie pożądanie społecznych wzorców zachowań- proces identyfikacji z rodzicami
przekazywanie i przyswajanie wartości, norm, zasad współżycia i współpracy
umożliwienie aktywnego udziału dziecka w różnego rodzaju czynnościach i obowiązkach domowych- dziecko jako równoprawny partner
rozwijanie i rozszerzanie kontaktów międzyludzkich rozwój fizyczny i umysłowy dziecka
wprowadzenie w świat kultury
2. Typologia rodzin. rodzina pełna - złożona z dwojga rodziców i dzieci, powiązana silna więzią emocjonalną, przestrzega się powszechnie uznawanych zasad, norm i wartości. rodzina rozbita wskutek trwałej nieobecności jednego z rodziców w wyniku rozwodu, separacji, śmierci
rodziny zrekonstruowane przez zawarcie po ich rozbiciu nowego lub kolejnego małżeństwa albo też przez adoptowanie dziecka rodziny zdezorganizowane - rozbite wewnętrznymi niepowodzeniami, członkowie są w konflikcie, przyczyny: alkoholizm, wzajemna niechęć, podejrzliwość rodziny zdemoralizowane - pozostające w konflikcie z prawem lub sąsiadami, co nie wyklucza bliskich i serdecznych kontaktów między członkami rodziny zastępcze - rodziny niepełne
3. Style wychowania w rodzinie:

(…)

… do nauki
działalność samorządów uczniowskich
współpraca rodziców i nauczycieli
unowocześnienie metod nauczania i wychowania
wiedza z zakresu psychologii, pedagogiki, teorii organizacji i kierowania
udoskonalenie systemu kształcenia nauczycieli
akceptacja, empatia, samoocena, samokontrola, nawiązywanie kontaktu z dzieckiem
znajomość zjawisk zachodzących w grupie
świadome i celowe odwoływanie…
… tradycyjnych metod
przesadny werbalizm nauczycieli
nieliczenie się z zainteresowaniami i zdolnościami uczniów
podawanie gotowych wiadomości
wysłuchania- zapamiętanie- odtwarzanie
brak aktywizacji dziecka w procesach myślenia i praktycznego działania
przestarzała organizacja procesu nauczania
nauczanie frontalne, skupienie się na podręczniku i nauczycielu
brak nauczania grupowego- brak okazji do współpracy…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz