Podstawowe odrębności prawa urzędniczego

Nasza ocena:

3
Pobrań: 203
Wyświetleń: 1421
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Podstawowe odrębności prawa urzędniczego - strona 1 Podstawowe odrębności prawa urzędniczego - strona 2

Fragment notatki:

Podstawowe odrębności prawa urzędniczego a)Według ustawy o pracownikach urzędów państwowych , urzędnikiem państwowym może być osoba, która:
1) jest obywatelem polskim
2) ukończyła osiemnaście lat życia i ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych
3) jest nieskazitelnego charakteru
4) ma odpowiednie wykształcenie i odbyła aplikacje administracyjną
5) posiada stan zdrowia pozwalający na zatrudnienie na określonym stanowisku b) wg ustawy o pracownikach samorządowych (art6) pracownikiem samorządowym może być osoba, która:
1) jest obywatelem polskim ( na pewnych warunkach jest możliwe zatrudnianie cudzoziemca)
2) ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych
3) posiada kwalifikacje zawodowe wymagane d wykonywania pracy, na określonym stanowisku (wymagania podstawowe niejako wstępne)
Pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie wyboru lub powołania może być osoba, która spełnia wymagania wyżej określone oraz nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe. Pracownikiem samorządowym zatrudnionym na postawie umowy o pracę na stanowisku urzędniczym może być osoba, która spełnia warunki podstawowe oraz dodatkowo ( w. dodatkowe ):
1) posiada co najmniej wykształcenie średnie 2) nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe;
3) cieszy się nieposzlakowaną opinią (warunki dodatkowe)
Pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie umowy o pracę na kierowniczym stanowisku urzędniczym może być osoba, która spełnia wymagania podstawowe i dodatkowe, a także (warunki szczególne) :
1) posiada co najmniej trzyletni staż pracy lub wykonywała przez co najmniej 3 lata działalność gospodarczą o charakterze zgodnym z wymaganiami na damy stanowisku;
2) posiada wykształcenie wyższe pierwszego lub drugiego stopnia w rozumieniu przepisów o szkolnictwie wyższym. c) w służbie cywilnej może być zatrudniona osoba, która: 1) jest obywatelem polskim(nie jest to jednak warunek bezwzględny)
2) korzysta z pełni praw publicznych
3) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe
4) posiada kwalifikacje wymagane na dane stanowisko pracy
5) cieszy się nieposzlakowaną opinią
Inna przesłanką zatrudnienia przewidzianą we wszystkich pragmatykach urzędniczych jest warunek braku więzów rodzinnych. W wyroku z 7 sierpnia SN przyjął , iż zakaz dotyczący więzów rodzinnych odnosi się zarówno do stosunków pracy, które miałyby zostać dopiero zawarte, jak tez do zatrudnień już istniejących, jeżeli kontynuacja danego zatrudnienia stałaby się dla jednej z zainteresowanych osób niedopuszczalna wskutek zawarcia związku małżeńskiego czy powstania stosunku adopcji

(…)

… państwowym) lub podstawa do rozwiązania stosunku pracy( pracownicy samorządowi zatrudnieni na innej podstawie niż mianowanie)
Nieposiadanie pełni praw publicznych- wygaśnięcie stosunku pracy (mianowany pracownik samorządowy , urzędnik służby cywilnej) rozwiązanie z mocy prawa stosunku pracy w trybie natychmiastowym z winy pracownika(urzędnik państwowy mianowany, prawomocnie skazany na karę pozbawienia praw publicznych)
Utrata nieposzlakowanej opinii - (nieskazitelnego charakteru) możliwość wypowiedzenia stosunku pracy urzędnikowi służby cywilnej oraz mianowanemu pracownikowi samorządowemu. Tryb naboru kandydatów do pracy Nabór w służbie cywilnej - organizuje dyrektor generalny urzędu, który ma obowiązek upowszechniać informacje o wolnych stanowiskach pracy przez umieszczenie ogłoszenia o naborze w miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie urzędu, w Biuletynie Informacji Publicznej oraz w Biuletynie Informacji Publiczne Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Dyrektor generalny niezwłocznie po przeprowadzonym naborze upowszechnia informację o wyniku naboru przez umieszczenie jej w miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie urzędu, biul. urzedu, biuletynie kancelarii,
Podobny a w niektórych obszarach taki sam system…
… naboru jest upowszechniana przez umieszczenie na tablicy informacyjnej w jednostce, w której był przeprowadzony nabór, oraz opublikowanie biuletynie przez co najmniej 3miesiące.
Podobnie jak w służbie cywilnej, jeżeli w okresie 3miesięcy od dnia nawiązania stosunku pracy z osobą wyłonioną w drodze naboru zaistnieje konieczność ponownego obsadzenia tego samego stanowiska, możliwe jest zatrudnienie…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz