To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
31.Źródła uzupełniające - regulacja dotycząca pragmatyk w sytuacji, gdy dana materia nie została uregulowana w źródle podstawowym
1) Kodeks pracy
2) Kodeks cywilny
3) Ustawy szczególne, np. ustawa o pracownikach urzędów państwowych
32.Powszechne źródła prawa pracy 1) Konstytucja RP
2) Ustawy zwykłe, np. ustawa o minimalnym wynagrodzeniu, ustawa o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, ustawa o grupowych zwolnieniach z pracy
3) Umowy międzynarodowe ratyfikowane, np. Traktat Rzymski
4) Rozporządzenia i dyrektywy Wspólnot Europejskich
5) Akty wykonawcze np. rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy, rozporządzenie Rady ministrów w sprawie wspólnej odpowiedzialności materialnej pracowników za mienie powierzone
6) Akty prawa zakładowego określające: warunki treści stosunku pracy, wzajemne zobowiązania stron układu
7) Porozumienia zbiorowe, np. porozumienie o zawieszeniu prawa zakładowego
8) Regulamin wynagradzania, regulamin pracy i regulamin świadczeń socjalnych.
33.Przesłanki zatrudnienia w prawie urzędniczym • W prawie urzędniczym osoba starająca się o zatrudnienie musi sprostać nie tylko warunkom powszechnym, ale musi też spełnić warunki szczególne:
Obywatelstwo polskie, brak obywatelstwa lub jego utrata może prowadzić nawet do nie zawiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy bez wypowiedzenia (należy pamiętać o możliwości posiadania podwójnego obywatelstwa, które nie dyskryminuje do pracy w adm. publicznej),
Posiadanie zdolności do czynności prawnych, występuje w obostrzonej w stosunku do KP postaci (należy posiadać pełną zdolność do czynności prawnych) wyjątek: umowni pracownicy samorządowi (tu wystarczy ograniczona zdolność),
Niekaralność kandydata, brak jednolitej regulacji w pragmatykach urzędniczych (np. ustawa o służbie cywilnej zezwala na zatrudnienie osoby karanej za przestępstwo nieumyślne). Pracodawcy mają dostęp do danych osobowych zgromadzonych w Krajowym Rejestrze Karnym, gdy mają oni uzasadniony interes w pozyskaniu takich danych. To oznacza, iż żądanie od każdej osoby ubiegającej się o zatrudnienie w administracji publicznej informacji o jej karalności jest bezprawne. Nieposzlakowana opinia kandydata (inaczej- nieskazitelny charakter) Nie określono treściowo tej przesłanki, stosuje się potoczne rozumienie.
Podniesiony wiek dopuszczalnego zatrudnienia i sprawność kandydata do pracy, uregulowany stosunek do służby wojskowej, określony poziom wiedzy
• Szczegółowy zakres podstawowych przesłanek zatrudnienia w pragmatykach urzędniczych:
(…)
…: umowny pracownik samorządowy),
Posiada stan zdrowia pozwalający na zatrudnienie na określonym stanowisku
W służbie cywilnej może być zatrudniona osoba, która:
Jest obywatelem polskim,
Korzysta z pełni praw publicznych,
Nie była karana za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe,
Posiada kwalifikacje wymagane w służbie cywilnej,
Cieszy się nieposzlakowaną opinią
Wg art. 19…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)