Podstawowe funkcje celów wychowania.
Funkcje celów wychowania:
Wg S. Rollera:
- cele stanowią punkt odniesienia ,,do którego wszystko ma być przymierzone i według
którego wszystko ma podlegać ocenie i osądowi”,
- mają znaczenie regulacyjne, stanowią gwarancję przeciw nadmiernemu
rozbudowywaniu środków,
- ,,organizują” struktury szkolne, programy, metody kształcenie nauczycieli oraz
badania naukowe,
- wzmacniają to co wyraźne, demaskują to co ukryte, ,,ujawniają zło, oskarżają”,
- nadają ludzki sens przekazywanej wiedzy i motywują tego, kto podejmuje próbę jej
zgłębienia,
- decydują o roli nauk współdziałających z pedagogiką,
- koordynują, integrują i mobilizują działania wychowawcze,
- inspirują do działania dziś, twórczo przenoszą w przyszłość taką jak pragniemy,
- zapewniają trwanie wartości i wzmacniają ich istnienie.
Roller uważa, że bez celów edukacja jest skazana na klęskę prowadzącą do ruiny człowieka.
Wg A. Guryckiej (odmienne zdanie do Rollera):
- wyodrębniająca – pozwala wyodrębnić poszczególne procesy wychowania spośród
innych,
- strukturalizująca (modelująca) – określa charakter interakcji między wychowawcą,
a wychowankiem,
- kontrolna – wyznaczają jakość niezbędną do nabycia doświadczeń i wpływów.
Wg A. Janke:
- funkcja informacyjna (uczeń i nauczyciel uświadamiają do czego dążą)
- funkcja etyczno – regulacyjna (mówi o tym, że postulowana zmiana ma wymiar
etyczny)
- funkcja antycypacyjna (wskazuje na wartościowy efekt procesu wychowawczego)
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)