Podmiot polityki personalnej-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 35
Wyświetleń: 1099
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Podmiot polityki personalnej-opracowanie - strona 1

Fragment notatki:

PODMIOTY POLITYKI PERSONALNEJ podmioty pełniące inne funkcje w zależności od formy własności Organy przeds. państwowego/spółki
PP - ogólne zebranie pracowników -wpływa na politykę tylko poprzez ustalanie planów
- rada pracownicza -szerszy wpływ na zarządzanie kadrami, uchwala regulamin pracy na wniosek dyrektora, pełni funkcje kontrolne i opiniujące, uczestniczy w wyborze dyrektora (typuje członków do komisji konkursowej)
S.A. - akcjonariusze -wybierają radę nadzorczą, ten kogo wybiorą będzie zarządzał
- rad a nadzorcza -rządzi firmą, ustala strategie itp.
podmioty pełniące podobne funkcje niezależnie od formy własności (prawnej) - kierownicy różnych komórek org.
- naczelni (S.A.-prezes, PP-dyrektor) - zleca odp. służbom opracowanie kompleksowego modelu polityki personalnej, zarządza wdrożenie modelu do praktyki, kontroluje czy zawarte są w tym modelu zasady, ustala kompetencje i zakres działań innych kierowników, podejmuje szereg kluczowych decyzji np. obsada stanowisk, wynagrodzenia, przeglądy kadrowe, wdrażanie różnych programów
- pozostali - ustalają zakresy czynności dla swoich podwładnych, ich kompetencje, odpowiedzialność, formułują wnioski o zwiększenie stanu osobowego, instruują podwładnych, akceptują nowoprzyjętych, mają prawo do podejmowania wniosków o podwyżkę, awans, szkolenie, są odpowiedzialni za całokształt stosunków międzyludzkich w zespole
- związki zawodowe -działają na podst. ustawy o ZZ i mają określony zakres i wpływy, bronią praw i interesów pracowników, dot. to warunków pracy, wynagradzania, czasu pracy, kontrolują postrzeganie przepisów prawa pracy na terenie zakładu itp.
- służba personalna (sztab personalny) -część administracji przeds., która zajmuje się organizowaniem, koordynowaniem i realizacją różnych przedsięwzięć kadrowych w uzgodnieniu z innymi jedn. org. zakładu pracy.
S.p. obejmuje różne stanowiska pracy, kom. org., w dużych przeds. obejmuje całe piony zarządzania, w średnich działy (np. kadr, BHP, zatrudnienia), w małych ogranicza się do pojedynczych stanowisk pracy.
Taka org. nosi nazwę ZADANIOWEJ ORG. - jej zaleta to specjalizacja komórek, a wada, że z każdą sprawą trzeba się kontaktować z kim innym.
Alternatywą jest rozpowszechniona na Zachodzie PRZEDMIOTOWA ORG- w której każdy z kadrowców ma pod swoją opieką jeden zespół pracowników (kadrowcy to ok. 2% załogi) i załatwia za swoich pracowników wszystkie sprawy. Zaletą jest to, że kadrowiec może blisko poznać swoich podopiecznych i ich potrzeby, a wadą znalezienie kadrowców o szerokiej, kompleksowej wiedzy.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz