To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Płyta pomostowa
Dominującym obciążeniem płyt pomostowych jest obciążenie użytkowe - obciążenie taborem lub tłumem pieszych. Obciążenie to wywołuje z reguły ponad 80% całkowitych sił wewnętrznych (nie dotyczy przypadków, gdy na płycie pomostowej znajduje się gruba warstwa materiałów niekonstrukcyjnych - piasku czy tłucznia). Obciążenie zmienne przyjmowane do wymiarowania płyt pomostowych zależy od rodzaju ruchu. Wartość obciążenia uwzględnia z reguły maksymalny dla danego typu obciążenia współczynnik dynamiczny. Wyjątek stanowi przypadek, gdy jezdnia ułożona jest na grubej warstwie materiałów niekonstrukcyjnych (powyżej 0,50 m), wtedy należy odpowiednio zredukować współczynnik dynamiczny.
Przy wymiarowaniu płyt pomostowych należy dokonywać rozkładu obciążenia pod kołem taboru samochodowego lub pod pokładem kolejowym, do środka ciężkości płyty pomostowej (rys. 7.1). W skrajnym przypadku, w mostach kolejowych, gdy grubość podsypki wynosi co najmniej 50 cm (licząc od górnej krawędzi podkładu), wtedy obciążenie taborem kolejowym można zastąpić równoważnym obciążeniem powierzchniowym.
Ciężar stały daje z reguły nieznaczny udział w siłach wewnętrznych płyty pomostowej. Poza ciężarem własnym na obciążenie stałe składa się:
a) w mostach drogowych:
- ciężar warstw wyrównawczych (jeśli takie zastosowano),
- ciężar izolacji,
- ciężar nawierzchni,
- niekiedy również ciężar elementów wyposażenia np. barier, balustrad czy latarni,
b) w mostach kolejowych (o tzw. pomostach zamkniętych, a więc takich, których tor ułożony jest podobnie jak na szlaku, na warstwie tłucznia) lub tramwajowych:
- ciężar warstw wyrównawczych (jeśli takie zastosowano),
- ciężar izolacji,
- ciężar warstwy ochronnej (jeśli taką zastosowano),
- ciężar nawierzchni (tłucznia, podkładów, szyn, odbojnic, elementów mocujących szyny),
- niekiedy również ciężar elementów wyposażenia.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)