Plany badawcze i eksperymenty

Nasza ocena:

5
Pobrań: 742
Wyświetleń: 3052
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Plany badawcze i eksperymenty  - strona 1 Plany badawcze i eksperymenty  - strona 2 Plany badawcze i eksperymenty  - strona 3

Fragment notatki:


Nachmias „Metody badawcze w naukach społecznych” * rozdz.5-Plany badawcze: eksperymenty -Rozdział ten jest poświęcony problematyce planów eksperymentalnych, sposobom wykorzystywania wyników badań eksperymentalnych oraz zagadnieniu ich trafności ;
- Plan badawczy to program zgodnie z którym badacz zbiera, analizuje i interpretuje wyniki; jest to logiczny model wnioskowania, pozwalający badaczowi na wyprowadzenie wniosków dotyczących relacji przyczynowo- skutkowych pomiędzy badanymi zmiennymi; określa on również zakres uogólniania wniosków tj. czy wyniki można rozszerzyć na większą populację ;
-Klasyczny plan eksperymentalny składa się z dwóch porównywalnych grup : grupy eksperymentalnej i kontrolnej; różnią się tym, że grupa eksperymentalna poddawana jest działaniu zmiennej niezależnej, a kontrolna nie; aby oszacować wpływ zmiennej niezależnej, badacze dwukrotnie dokonują pomiarów zmiennej zależnej (traktowanych jako wyniki) w każdej grupie; pierwszy pomiar- pomiar początkowy- przeprowadzany jest przed wprowadzeniem zmiennej niezależnej a pomiar końcowy po zadziałaniu zmiennej niezależnej; następnie dokonuje się porównania wielkości różnicy między pomiarem początkowym i końcowym; jeżeli różnica jest istotnie wyższa w grupie eksperymentalnej w porównaniu z grupą kontrolną , to można wyciągnąć wniosek, że zmienna niezależna jest przyczynowo powiązana ze zmienną zależną: -klasyczny plan eksperymentalny pozwala zrozumieć logikę wszystkich innych planów badawczych; jest to rodzaj modelu, z którym możemy porównywać pozostałe plany; eksperyment pozwala badaczowi na wyprowadzenie wniosków o zależnościach przyczynowo-skutkowych, a także stosunkowo łatwo badać czy zmienna niezależna rzeczywiście spowodowała zmiany zmiennej zależnej -w praktyce stwierdzenie przyczynowości wymaga przeprowadzenia trzech niezależnych operacji:
wykazanie kowariancji , co oznacza ,że dwa zjawiska się współzmieniają; w badaniach naukowych pojęcie kowariancji wyrażane jest w postaci miar związku między zmiennymi, czyli korelacji lub inaczej siły powiązania
wyeliminowanie relacji pozornych , czyli wykazanie, że nie istnieje w badanej kowariancji, taka trzecia zmienna za pomocą której można by ten związek wyjaśnić określenie porządku czasowego występowania zjawisk tj. wykazanie, że zakładana przyczyna pojawia się lub zmienia pierwsza przede zakładanym skutkiem -Podstawowe cechy planu badawczego : klasyczny plan badawczy ma 4 podstawowe cechy: możliwość porównywania, manipulowania, kontrolowania i uogólniania. Porównywanie Porównywanie jest operacją wymaganą, wtedy gdy chcemy wykazać że dwie zmienne ze sobą korelują; aby oszacować kowariancję, należy ustalić wynik, jaki uzyskają badani na wymiarze zmiennej zależnej przed wprowadzeniem i po wprowadzeniu zmiennej niezależnej, czy też porównać grupę osób poddanych oddziaływaniu zmiennej niezależnej z grupą osób, które temu oddziaływaniu nie zostały poddane; w pierwszym wypadku dana grupa jest porównywana sama ze sobą, w drugim porównuje się grupę eksperymentalną z kontrolną

(…)

… do określonej kategorii (np. kobiety, demokraci, katolicy) ze względu na cechy które są względnie stałe i z tego powodu nie można dobierać ich do grup w sposób losowy
Plany z zaplanowanym zróżnicowaniem. W tych planach osoby badane są poddawane oddziaływaniu systematycznie zróżnicowanych bodźców(np. metod nauczania), aby można było wyprowadzić wnioski o przyczynowym działaniu bodźca Badanie panelowe. W tych planach ocenia się wyniki przed wprowadzeniem i po wprowadzeniu zmiennej niezależnej, badając tę samą próbę w kolejnych przedziałach czasowych Analiza szeregów czasowych. W tych planach badawczych dokonuje się wielu pomiarów , przynajmniej trzech ,przed wprowadzeniem i po wprowadzeniu zmiennej niezależnej (takich jak wprowadzenie nowego prawa o ruchu drogowym)
Plany szeregów czasowych z grupą kontrolną…
… populacji; aby można było uogólnić wyniki poza ograniczony zakres konkretnego badania, badacz musi starannie wybrać próbę ,posługując się taką metodą doboru która zapewnia reprezentatywność; metody oparte na rachunku prawdopodobieństwa, takie jak dobór losowy pozwalają dokonywać generalizacji na większe wyraźnie zdefiniowane populacje. *rozdz.6: Plany badań przekrojowych i plany quasi-eksperymentalne…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz