Planowanie - wykład

Nasza ocena:

5
Pobrań: 70
Wyświetleń: 784
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Planowanie - wykład - strona 1 Planowanie - wykład - strona 2 Planowanie - wykład - strona 3

Fragment notatki:

(planowanie):
1. Etapy planowania:
Pierwszy etap planowania: ustalenie celu lub zbioru celów - punktem wyjścia do planowania jest decyzja o tym, czego organizacja lub jej część chce czy potrzebuje. Bez jasnego określenia celów organizacje zanadto rozpraszają swoje zasoby. Identyfikacja priorytetów i konkretyzacja zamierzeń umożliwiają skuteczną koncentrację zasobów organizacji.
Drugi etap planowania: określenie istniejącej sytuacji - jak odległe są cele organizacji czy jej części? Jakie są zasoby do realizacji celów? Dopiero po analizie obecnego stanu rzeczy można opracować plany dalszego postępowania. Otwarte linie komunikowania się wewnątrz organizacji i między jej częściami zapewniają dopływ informacji zwłaszcza finansowych i statystycznych, niezbędnych do drugiego etapu.
Trzeci etap planowania: ustalenie, co sprzyja, a co przeszkadza w realizacji celów - jakie czynniki środowiska wewnętrznego i otoczenia mogą ułatwić organizacji osiągnięcie ich celów? Jakie czynniki mogą stwarzać problemy?
Czwarty etap planowania: opracowanie planu lub zbioru działań prowadzących do osiągnięcia celu (celów). Końcowym etapem planowania jest opracowanie różnych wariantów działań prowadzących do osiągnięcia pożądanego celu lub celów, ocena tych wariantów i wybór najodpowiedniejszego z nich. W tym etapie podejmowane są decyzje dotyczące przyszłych działań.
2. Cechy dobrego planu:
Najpierw ustala się cele zasadnicze (racja bycia) potem analiza otoczenia (zewnętrzna i wewnętrzna), a potem cele szczegółowe (co? - zadania; kto? - osoby; jak? - sposoby; czym? - środki; kiedy? Czas; gdzie? - miejsce). Podczas tego procesu musi występować weryfikacja celów (zależnie od zmieniających się warunków środowiska, w jakim przyjdzie działać firmie), monitoring i kontrola. Planowanie ma charakter permanentny i realizowany jest na każdym szczeblu zarządzania.
3. Szczeble planowania:
Planowanie ma charakter permanentny i realizowany jest na każdym szczeblu zarządzania. Potrzeba planowania narasta na wyższych szczeblach organizacji, gdzie są największe możliwości wywarcia wpływu na powodzenie organizacji 4. Typologia i charakterystyka planów ze względu na zasięg czasowy i stopień szczegółowości (plany strategiczne, taktyczne, operacyjne):
Plany strategiczne: są opracowywane przez menedżerów najwyższego szczebla i definiują cele organizacji.
Plany operacyjne: zwierają szczegółowe ustalenia dotyczące wdrożenia planów strategicznych w codziennych działaniach
Oba plany różnią się między sobą pod 3 głównymi względami:
Horyzont czasu: plany strategiczne dotyczą wielu lat, a nawet dziesięcioleci. Plany operacyjne obejmują często jeden rok. Plan strategiczny firmy, dotyczący nowych rodzajów usług, może obejmować np. 5 lat. Przykładem planu operacyjnego sieci handlowej jest plan uzupełnienia zapasów.


(…)

… lub krótszy
Znaczenie
Ważne dla sukcesu przedsiębiorstwa
Szczebel zarządzania podejmujący decyzję
Niższe szczeble zarządzania
Regularność
Decyzje podejmowane na określony czas
Potrzeba informacji
Większa ilość informacji zewnętrznych
Poziom ogólności
Decyzje szczegółowe realizujące decyzje ogólne
5. Istota ZPC (teoria x i y D. McGregora):
Zarządzanie przez cele - jest to jeden ze sposobów planowania…
… i analityczne, kierują się głównie okazjami powstającymi na rynku i zazwyczaj są wprowadzane i kontrolowane jedynie przez naczelne kierownictwo korporacji.
Jednym z najpowszechniejszych znanych przykładów metod portfelowych jest analiza portfela zaproponowana przez Boston Consulting Group. Metoda ta jest również znana pod nazwą macierzy BCG lub macierzą wzrostu udziału w rynku.
Metoda ta, stosowana…
… przezwyciężyć wiele przeszkód w planowaniu.
Punktem wyjścia do ZPC jest przychylny pogląd na ludzi i na to, co skłania ich do pracy. Według McGregora istnieją dwa zbiory założeń co do motywacji ludzi do pracy.
Założenia teorii X oraz Y:
Teoria X:
Przeciętna istota ludzka z natury nie lubi pracować i będzie unikać pracy, gdy tylko to będzie możliwe.
Aby ludzie ponosili wystarczające wysiłki zmierzające…
….
W warunkach współczesnego życia przemysłowego intelektualne możliwości przeciętnej istoty ludzkiej są jedynie częściowo wykorzystywane.
Według tradycyjnego poglądu ludzie pracują tylko tyle, ile trzeba, aby przeżyć i unikają pracy, gdy tylko jest to możliwe. Zgodnie z tym poglądem, określanym jako teoria X, kierownicy muszą być surowi i apodyktyczni, gdyż w przeciwnym razie podwładni niewiele zrobią…
… dodatnie lub ujemne przepływy pieniędzy
Znak zapytania
Wysokie ujemne przepływy pieniędzy
Niski
Dojna krowa
Wysokie dodatnie przepływy pieniędzy
Piesek (kundelek)
Umiarkowane dodatnie lub ujemne przepływy pieniędzy
Duży
Mały
Względny udział w rynku
Powyższa macierz podzielona jest na 4 kwadraty, na której można wyznaczyć miejsca poszczególnych jednostek gospodarczych w zależności od tempa wzrostu…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz