To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Planowanie i podejmowanie decyzji kierowniczych, rozwiązywanie problemów
Planowanie:
-planowanie jest jedną a zarazem pierwszą z funkcji zarządzania
-planowanie to określenie celów i sposobów ich realizacji
-planowanie jest procesem, w którym menedżerowie formułują określone cele organizacji i dążą do ich realizacji
Potrzeba planowania wynika m.in.:
-ze zwiększonej złożoności technologii
-w coraz węższej specjalizacji
-z większych nakładów inwestycyjnych
-z większej niepewności działania
-z konieczności dostosowania podaży do wymagań rynku
-z szybkiego reagowania na potrzeby klientów
Planowanie to znalezienie odpowiedzi na trzy podstawowe dla organizacji pytania:
Jak przedstawia się obecna sytuacja? Jaki jest stan gospodarki? Jakie są możliwości zaspokajanie zapotrzebowania ludzi? Jak wielka jest konkurencja?
Dokąd zmierzamy?
Jak zamierzamy osiągnąć cel?
Podstawowymi kwestiami do rozwiązania w dziedzinie planowania są:
-przedmiot działalności gospodarczej,
-kim są klienci?
-czego oczekują klienci?
-ilu klientów kupi produkt i za jaką cenę?
-jaką ilość wyrobów produkować?
Planowanie - wymaga od kierownictwa, aby oderwali się od przeszłości i teraźniejszości ustalając pożądane warunki dla przyszłości. Nie zawsze jednak ten warunek jest spełniany przez kadrę kierownicza, a funkcja planowania jest bardzo często zaniedbywana.
Planowanie jest zaniedbywane ponieważ:
-nie warto myśleć o przyszłości; zbyt dużą uwagę przywiązuje się do teraźniejszości oraz do wyników krótkoterminowych
-brakuje wiary w przyszłość; ludzie mogą nie planować, ponieważ nie myślą o przyszłości albo nie widzą w niej niczego dobrego
-kary i nagrody są krótkoterminowe; wielu ludzi uważa, że otrzymają nagrody lub kary na rok bieżący na podstawie krótkoterminowych, obiektywnych miar zysku, kosztów i rozwoju
-zajmują się nim niewłaściwi ludzie
Metody, które pomagają przezwyciężyć bariery w planowaniu:
-zrozumienie roli celów i planowania
-komunikacja i współuczestnictwo; mimo, że zarówno cele, jak i plany mogą brać początek na wyższych szczeblach organizacji to muszą zostać doprowadzone do wszystkich jej członków
-spójność, rewizja i aktualizacja, ze względu na to, że ustalanie celów i planowanie są procesami dynamicznymi, muszą być poddawane regularnym przeglądom i aktualizacji
-skuteczne systemy nagradzania
Etapy planowania:
1:określanie celów - od najprostszego planu aż po projekt
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)