To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Wykład IV
Planowanie i strategie zarządzania czasem i przestrzenią.
Planowanie korzystam z niego często w życiu codziennym, planujemy np. imieniny,
przebudowę domu. Im lepszy plan tym w większym stopniu prowadzi do lepszego efektu.
Planowe rozwiązanie problemu:
Trzeba określić problem, co chcemy osiągnąć
Zebranie informacji, co powinniśmy wiedzieć żeby podjąć problem
opracowanie strategii
Zastosowanie strategii czyli jak pracujemy nad problemem
Kontrola wyników czy osiągnęliśmy cel
Plan musi być elastyczny, tak żeby można było dokonać w nim korekt
Rodzaje planowania
Specjalne:
Towarzyszy mu przygotowanie
Nieświadome:
Wykonujemy coś często nieuświadamiany sobie jak to robimy
Strategiczne:
Uwzględniamy wyjście awaryjne
Kontrola metapoznawcza:
Planowanie celów, wiedza o przebiegu działań, przewidywanie skutków
Nadzorowanie przebiegu i uświadomienie o czego dążę
Ocena powodzenia wybranych strategii
Cechy dobrze skonstruowanego planu:
a. Plan koncentruje kiedy i od czego zacząć
b. Mówi o działaniu co zrobić i w jakiej konieczności
c. Przewiduje nadzorowanie - czy plan się sprawdza, o czym trzeba pamiętać
d. Dobrze skonstruowany plan pokazuje jak oceniać
Czy robię to dla siebie ?
Czy moje oczekiwania są realistyczne?
Czy znalazłam się we właściwym miejscu?
Czy pracuje o odpowiednie porze?
Czy zdaje sobie sprawę co mnie rozprasza?
Zarządzanie czasem:
Organizuj swój czas
Ustal priorytety
Sprawdź gdzie ucieka ci czas
Koło czasu
1. Sen
2. Jedzenie
3. Życie towarzyskie
4. Sprawy osobiste i dom
5. Przyjazdy
6. Wykłady
7. Czytanie
8. Pisanie
9. Myślenie
10. Ćwiczenia fizyczne i relaks
Arkusz samooceny czasu nauki
Wypełniam w tracie nauki
Wypełniam po czasie nauki
Data, miejsce, czas, warunki nauki
Czy warunki czas i miejsce było najlepsze
z możliwych? Co można zmienić?
Jak długo będę się w sumie uczyła?
Jak długo się uczyłam, co na to wpłynęło?
Ile przerw zamierzam robić? Pory |
i długość?
Kiedy robiłam, czy dotrzymałam terminu?
Powody przerwania pracy? Czas trwania
przerw?
Jak mogła bym zapobiec przerwą
(nieusprawiedliwionym)?
Sugestie:
Nie przepisuj notatek, szybciej znajduj to co zapisałeś
Oszczędzaj czas na robienie notatek, korzystaj z marginesów i nagłówków
Oszczędzaj czas na szukanie notatek, segreguj je, trzymaj je w jednym miejscu
Oszczędzaj czas na czytanie
Oszczędzaj czas na pisanie i sprawdzanie odnośników, pisz tytuły rozdziałów książek,
skąd pochodzi tekst
Ograniczaj liczbę słów nie rozpraszając w ten sposób energii
Oszczędzaj czas myślenia
Oszczędzaj czas organizowania informacji
Unikaj powielania pracy (miej kogoś do współpracy, z kim mogę podzielić się
własnymi sugestiami)
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)