Planowanie i podejmowanie decyzji-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 49
Wyświetleń: 553
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Planowanie i podejmowanie decyzji-opracowanie - strona 1 Planowanie i podejmowanie decyzji-opracowanie - strona 2 Planowanie i podejmowanie decyzji-opracowanie - strona 3

Fragment notatki:

PLANOWANIE I PODEJMOWANIE DECYZJI
Cele organizacji:
 maksymalizacja zysku, czyli dodatnie wyniki finansowe
 pożądany stan rzeczy
Organizacje to całości realizujące te cele, przekraczające możliwości jednego człowieka.
Organizacja to zespół wielu pracowników, o różnych specjalnościach, spełniających
różnorakie funkcje.
Typy celów organizacji
1. szczebel
 cele strategiczne - tworzenie dodatnich wyników; rozwój przyszłościowy firmy,
podejmowanie inwestycji, wdrażanie technologii
 cele taktyczne - realizacja wytyczonych zadań, cel osiągnięcia podaży
 cele operacyjne - cel kosztowy, cel przychodowy, nadzór nad poziomem
ponoszonych kosztów, kontrola poziomu kształtowania się kosztów
2. dziedzina
 cele finansowe
 cele marketingowe
 cele produkcyjne
3. ramy czasowe
 cele długookresowe
 cele średniookresowe
 cele krótkookresowe
Analizuje się:
 koszty zużycia materiałów
 koszty robocizny
 koszty wydziałowy, pośrednie koszty produkcji
 całość tworzy koszty wytworzenia wyrobu
Przykładowy proces formułowania celów
Misja-Cele strategiczne prezes, zarząd, dyrektor naczelnycele taktycznez-ca
dyrektora ds.finansowych, produkcji, sprzedażycele operacyjnekierownik działu
płynności, promocji, produkcji, opakowań, logistyki
Równoważenie i godzenie możliwych konfliktów między różnymi celami - optymalizacja
Podejmowane decyzji, ktore powinny być optymalne. - proces wyboru wariantu
optymalnego, określonego kierunku prowadzącego do rozwiązania konkretnego
problemu..
Proces rozpoznawania problemów:
a)Mozliwosci wystąpienia problemów:
1. odchylenie od dotychczasowych osiągnięć
2. odchylenie od planu
3. inni ludzie
4. konkurencja
Proces podejmowania decyzji:
zbieranie informacji o problemie decyzyjnym -- opracowanie listy możliwych rozwiązań
-- ocena rozwiązania -- wybór --- akceptacja wyboru i realizacja
Kryteria oceny wariantów w procesie podejmowania decyzji:
Finansowe:
- maksymalizacja zysku = ceny, obrotu, oszczedności
- minimalizacja straty = kosztu, nakładu
Pozafinansowe:
- minimalizacja czasu = wysiłku, ryzyka
- maksyalizacja zadowolenia = bezpieczeństwa, pewności
Sposoby podejmowania decyzji:
ze względu na stopień przewidywalności: decyzje programowane, decyzje
nieprogramowane
ze względy na liczbę osób uczestniczących w procesie: jednoosobowe,
grupowe(kolegialne, kolektywne)
Typy decyzji:
1. ze względu na podmiot: decyzje kierownictwa naczelnego, decyzje średniego szczebla
zarządzania, decyzje kierownictwa liniowego
2. ze względu na przedmiot: decyzje dot. sprzedaży, decyzje dot. zaopatrzenia, decyzje
inwestycyjne, decyzje finansowe, decyzje personalne
3. ze względu na horyzont czasowy: decyzje strategiczne, taktyczne, operacyjne
4. ze względu na stopień pewności sytuacji: d. w warunkach pewności, w warunkach
ryzyka, w warunkach niepewności
Podejmowanie decyzji a stopień pewności

pewność
ryzyko
niepewność
stopień pewności mendżera w podejmowaniu decyzji
Przyczyny niepowodzenia w decydowaniu: ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz