To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
PLANOWANIE I PODEJMOWANIE DECYZJI
Cele organizacji:
maksymalizacja zysku, czyli dodatnie wyniki finansowe
pożądany stan rzeczy
Organizacje to całości realizujące te cele, przekraczające możliwości jednego człowieka.
Organizacja to zespół wielu pracowników, o różnych specjalnościach, spełniających
różnorakie funkcje.
Typy celów organizacji
1. szczebel
cele strategiczne - tworzenie dodatnich wyników; rozwój przyszłościowy firmy,
podejmowanie inwestycji, wdrażanie technologii
cele taktyczne - realizacja wytyczonych zadań, cel osiągnięcia podaży
cele operacyjne - cel kosztowy, cel przychodowy, nadzór nad poziomem
ponoszonych kosztów, kontrola poziomu kształtowania się kosztów
2. dziedzina
cele finansowe
cele marketingowe
cele produkcyjne
3. ramy czasowe
cele długookresowe
cele średniookresowe
cele krótkookresowe
Analizuje się:
koszty zużycia materiałów
koszty robocizny
koszty wydziałowy, pośrednie koszty produkcji
całość tworzy koszty wytworzenia wyrobu
Przykładowy proces formułowania celów
Misja-Cele strategiczne prezes, zarząd, dyrektor naczelnycele taktycznez-ca
dyrektora ds.finansowych, produkcji, sprzedażycele operacyjnekierownik działu
płynności, promocji, produkcji, opakowań, logistyki
Równoważenie i godzenie możliwych konfliktów między różnymi celami - optymalizacja
Podejmowane decyzji, ktore powinny być optymalne. - proces wyboru wariantu
optymalnego, określonego kierunku prowadzącego do rozwiązania konkretnego
problemu..
Proces rozpoznawania problemów:
a)Mozliwosci wystąpienia problemów:
1. odchylenie od dotychczasowych osiągnięć
2. odchylenie od planu
3. inni ludzie
4. konkurencja
Proces podejmowania decyzji:
zbieranie informacji o problemie decyzyjnym -- opracowanie listy możliwych rozwiązań
-- ocena rozwiązania -- wybór --- akceptacja wyboru i realizacja
Kryteria oceny wariantów w procesie podejmowania decyzji:
Finansowe:
- maksymalizacja zysku = ceny, obrotu, oszczedności
- minimalizacja straty = kosztu, nakładu
Pozafinansowe:
- minimalizacja czasu = wysiłku, ryzyka
- maksyalizacja zadowolenia = bezpieczeństwa, pewności
Sposoby podejmowania decyzji:
ze względu na stopień przewidywalności: decyzje programowane, decyzje
nieprogramowane
ze względy na liczbę osób uczestniczących w procesie: jednoosobowe,
grupowe(kolegialne, kolektywne)
Typy decyzji:
1. ze względu na podmiot: decyzje kierownictwa naczelnego, decyzje średniego szczebla
zarządzania, decyzje kierownictwa liniowego
2. ze względu na przedmiot: decyzje dot. sprzedaży, decyzje dot. zaopatrzenia, decyzje
inwestycyjne, decyzje finansowe, decyzje personalne
3. ze względu na horyzont czasowy: decyzje strategiczne, taktyczne, operacyjne
4. ze względu na stopień pewności sytuacji: d. w warunkach pewności, w warunkach
ryzyka, w warunkach niepewności
Podejmowanie decyzji a stopień pewności
pewność
ryzyko
niepewność
stopień pewności mendżera w podejmowaniu decyzji
Przyczyny niepowodzenia w decydowaniu:
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)