To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Planowanie długookresowe
Planowanie długookresowe cechuje się:
- maksymalnie 5-letnim horyzontem czasowym;
- uwzględnianiem otoczenia sprowadzanego tylko do rynku, na którym firma jest już obecna;
- przewidywaniem opartym na ekstrapolacji wcześniejszych trendów zmian cen, wielkości popytu, zachowania konkurentów;
- naciskiem na uwarunkowania finansowe;
- wykorzystywaniem w szerokim zakresie (szczególnie do planowania produkcji) ilościowych metod prognozowania.
Celem strategicznego planowania jest:
- zbudowanie pomostu między punktem wyjścia, uwzględniającym ocenę obecnie oddziałujących czynników zewnętrznych;
- aktualna ocena siły i słabości przedsiębiorstwa, a punktem docelowym, wskazującym cele organizacji;
- ocenę czynników zewnętrznych, które prawdopodobnie będą oddziaływać. W trakcie przeprowadzania oceny należy zadać sobie następujące pytania:
- czy strategię można wyraźnie określić w słowach i w czynach? - czy strategia w pełni wykorzystuje możliwości wynikające z sytuacji wewnętrznej i międzynarodowej?
Następnie należy ocenić szansę, tzn. odpowiedzieć sobie na pytanie, czy produkt, który jest wytwarzany, lub usługi, które są oferowane lub wykonywane, znajdą nabywców. Istotna jest odpowiedź na następujące pytania:
- co firma ma klientom do zaoferowania?
- czy znajdzie nabywców?
- czy jest to coś, co jest klientom potrzebne? Popyt jest to potrzeba plus możliwość jej zaspokojenia i możliwość nabywców zapłacenia za to (produkt lub usługę).
Kolejnym krokiem jest ocena przesłanek. Na początku zespół planujący uzgadnia, jakie przesłanki należy określić, np.: - popyt, - sytuacja na rynku pracy, nowe technologie, które mogą się pojawić,
powstające sieci dystrybucyjne. Potem każdy członek zespołu pracuje indywidualnie nad ich sformułowaniem, a dopiero później odbywa się dyskusja i następuje ujednolicenie stanowisk. Kolejnym etapem jest określenie alternatywnych strategii działania i tego, co w wyniku jej stosowania chcemy osiągnąć: - czy strategia opiera się na umiejętnościach i zasobach, obecnych i przyszłych?
- czy strategia odzwierciedla politykę organizacji?
- czy ryzyko z nią związane nie jest przesadne?
- czy strategia odpowiada osobistym wartościom i aspiracjom najważniejszych członków kierownictwa?
Do chwili przeznaczenia środków na realizację planu dokument jest tylko listą życzeń. Prawdziwym planem staje się po:
- sporządzeniu bilansu,
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)