To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
PERLS -TERAPIA GESTALT Zamiast kierować się własnymi zdolnościami czy pragnieniami kierujemy się tym czego oczekują od nas inni
Funkcjonowanie neurotyczne -odrzucanie własnego Ja poprzez unikanie kontaktu z własnym doświadczeniem 1. poziom działań fałszywych -wyznaczony przez idealny obraz samego/samej siebie 2. lęk, opór, sprzeciw wobec autentycznego Ja -boimy się być tym kim jesteśmy z uwagi na społeczne konsekwencje -lęk przed odrzuceniem, ośmieszeniem itp . 3. impas -stan zawieszenia w sytuacji konfliktu. Rozważanie za i przeciw z perspektywy zewnętrznej a nie z poziomu ja chcę (wewnętrznej) 4. implozja -skierowanie energii do wewnątrz i „zamrożenie” (najczęściej emocji negatywnej) zamiast wyrażenie w konkretnym działaniu -sztywność, bezruch, poczucie bycia „martwym” 5. wybuch -eksplozja -sytuacja „spustowa” doprowadza do niekontrolowanego wybuchu, sytuacja terapeutyczna jako kontrolowany proces odkrywania Ja
WYKŁAD 10 Metamechanizmy poznawcze Aspekty formalne systemu poznawczego (jak jest zbudowany system)
•Złożoność poznawcza -ilość funkcjonalnie niezależnych wymiarów (konstruktów) do poznawania świata i siebie.
•Poziom integracji wymiarów -na ile spójny jest system którym posługuje się jednostka (spójny logicznie -spójny psychologicznie)
Od prostoty do złożoności .
System prosty posługuje się kilkoma ważnymi wartościami do rozumienia i opisywania innych i siebie (reguła zgodności afektywnej jako sposób budowania spójności systemu.
System złożony posługuje się wieloma niezależnymi wymiarami do rozumienia świata i siebie (reguła zgodności deskryptywnej jako sposób budowania trafnej reprezentacji)
Motywacja epistemiczna A. W. Kruglanski •Sposób w jaki budujemy teorię odzwierciedlającą otaczający świat w tym siebie.
•Cykle epistemiczne: od rozmrożenia poznawczego przez poznawanie do zamrożenia epistemicznego.
•Motywacja do poznawania opiera się o trzy potrzeby:
•Potrzeba struktury niespecyficznej -uzyskanie jakiejkolwiek „etykietki” jako przeciwieństwo chaosu.
•Potrzeba struktury specyficznej -uzyskanie trafnej i preferowanej wiedzy:
1.Szukanie danych potwierdzających
2.Wątpienie w możliwość dopuszczania zmian
•Potrzeba wieloznaczności -tolerowanie warunkowych kontekstowych rozwiązań, odwracanie aktywności poznawczej od dążenia do struktury jakiejkolwiek, szukanie nowych rozwiązań zgodnie z napływającymi danymi
•Potrzeby epistemiczne wyznaczają proces domykania poznawczego
Jak rozwiązywana jest konfrontacja z niezgodnością?
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)