Strategie poznawcze

Nasza ocena:

5
Pobrań: 287
Wyświetleń: 1813
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Strategie poznawcze - strona 1 Strategie poznawcze - strona 2 Strategie poznawcze - strona 3

Fragment notatki:

Strategie poznawcze. Style poznawcze Strategie poznawcze - to zachowania wewnętrzne oraz zewnętrzne umożliwiające magazynowanie oraz wydobywanie informacji z pamięci.
Zachowanie wewnętrzne = myśli.
Strategie te dzielimy na dwie grupy: organizowanie - znajdowanie relacji między jednostkami wiedzy precyzowanie - (elaboracja) - wiązanie nowej wiedzy ze starą.
PQ4R - skrót pochodzący od słów angielskich, to 6 etapów - oznacza strategię
Formy aktywności tworzące wiedzę (nabywanie wiedzy):
1. Strategie uczenia się - metody i techniki do pobierania danych
2. Strategie poznawcze - zachowanie wewnętrzne myśli; magazynowanie i wydobywanie informacji
3. Strategie metapoznawcze - metapoznawcze procedury różnych działań w umyśle.
Psychologowie Thomas i Robinson opracowali strategię przeznaczoną do uczenia się obszernych materiałów, często występującą w literaturze pod nazwą PQ4R. Litery odnoszą się do sześciu kolejnych etapów strategii uczenia się następujących po sobie. Preview , czyli przeglądanie tekstu; question to etap polegający na stawianiu pytań do poszczególnych części materiału; reading - tu następuje uważne czytanie informacji w poszukiwaniu odpowiedzi na postawione pytania; reflect - na tym etapie należy zastanowić się nad danym fragmentem, starając się zrozumieć go w kontekście wiedzy wcześniej nabytej; recite , czyli aktualizacja nabytej wiedzy, można jej dokonać powtarzając głośno to, co zrozumieliśmy z danego fragmentu tekstu; ostatni etap to review , inaczej przegląd myślowy materiału - dobrze jeśli dokonamy go w formie odpowiedzi na postawione w punkcie drugim pytania. To pomoże usystematyzować nabytą wiedzę.
Idealna strategia uczenia się - PQ4R - strategia opanowania dużych materiałów:
1. Przeglądanie tekstu (p)
2. Stawianie pytań do każdej z części (q)
3. Czytanie każdej z części (r)
4. Zastanawianie się nad każdym fragmentem (r)
5. Aktualizowanie informacji (r)
6. Myślowe przejrzenie tekstu (r)
Nabywanie umiejętności (wiedza proceduralna) - podstawą jest wiedza o związkach przyczynowo-skutkowych; są dwa etapy:
1. Kompilowanie -kompozycja - polega na tym, że ciąg ogniw zastąpiony zostaje przez jedną operację; na początku każda czynność robi wrażenie oddzielnej, a potem gdy to już umiemy, to nie potrafimy wytłumaczyć 2. Reagowanie na bodźce w sposób automatyczny, automatyzacja umiejętności, nie pamiętam, dlaczego tak robię, bo te informacje wbudowane są w czynność.
Kontrola poznawcza: -metawiedza (na temat jednostki poznawczej i jej wyników), -kontrola poznawcza (jednostka sprawuje nad sobą kontrolę),

(…)

…" i „impulsywność" używanych do określenia właściwości stylu poznawczego nie pokrywa się ze znaczeniem, jakie mają one w psychologii osobowości czy temperamentu. Dlatego też impulsywność poznawcza i impulsywność innych zachowań (jak chociażby reakcje emocjonalne) to wprawdzie skorelowane, ale odrębne zjawiska. Różnice indywidualne w tym zakresie zaczynają ujawniać się co najmniej od wieku przedszkolnego…
… był on stosowany do opisu różnic indywidualnych obserwowanych u dzieci, a dopiero potem zaczęto badać refleksyjność - impulsywność również u dorosłych. Refleksyjność - impulsywność ujawnia się w sytuacjach rozwiązywania problemów poznawczych. Operacyjnie definiowana jest przy użyciu dwu wskaźników: szybkości znajdowania rozwiązań i ich poprawności. Impulsywność to tendencja do szybkiego udzielania odpowiedzi…
… poznawcza: -metawiedza (na temat jednostki poznawczej i jej wyników), -kontrola poznawcza (jednostka sprawuje nad sobą kontrolę), -samoobserwacja, kontrola (silna wola, odrzucanie przeszkadzających czynników, standardy wewnętrzne)
Różnice indywidualne w zakresie czynności poznawczych dotyczą nie tylko możliwości - zdolności i inteligencji - lecz także sposobu funkcjonowania jednostki. Podstawowym pojęciem…
…), w którym części „doświadczane są jako stopione z całością". Niezależność natomiast oznacza skłonność do „przełamywania" zastanej organizacji pola percepcyjnego, do wyodrębniania poszczególnych części i spostrzegania ich jako względnie niezależnych od całości. Niezależny od pola styl poznawczy nazywany więc bywa analitycznym, w odróżnieniu od zależnego - globalnego.
Stosunkowo stałe różnice indywidualne…
… o ich większej umiejętności „manipulowania" innymi.
Wprowadzenie wymiaru abstrakcyjność - konkretność przypisuje się Kurtowi Goldsteinowi i Martinowi Scheererowi (1941), którzy wykorzystywali go przy interpretacji zachowań pacjentów z uszkodzeniami mózgu. Różnice indywidualne w tym zakresie występują jednak również w populacji osób zdrowych. Różnicami tymi zajmowano się w odmiennych kontekstach teoretycznych…
…. Już jednak od wieku szkolnego, a tym bardziej w dorosłości, dysponuje się wieloma kategoriami o zróżnicowanym poziomie ogólności. Abstrakcyjność - konkretność jako wymiar stylu poznawczego określa rodzaj kategorii, z których jednostka częściej i chętniej korzysta w procesie kategoryzacji. Autorzy prac inspirowanych koncepcjami psychologii poznawczej określają omawiane preferencje jako wyobrażeniowy lub pojęciowy…
… zadań skomplikowanych, konkretność zaś - wykonywaniu zadań prostych.
W zakresie funkcjonowania społecznego osoby preferujące abstrakcyjny sposób funkcjonowania charakteryzują się - w porównaniu z osobami o stylu konkretnym - większą niezależnością od autorytetów, mniejszą agresywnością, mniejszą pochopnością przy formułowaniu opinii o innych ludziach oraz wyższym poziomem decentracji interpersonalnej…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz