Periodyzacja epoki staropolskiej

Nasza ocena:

5
Pobrań: 847
Wyświetleń: 3689
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Periodyzacja epoki staropolskiej - strona 1 Periodyzacja epoki staropolskiej - strona 2 Periodyzacja epoki staropolskiej - strona 3

Fragment notatki:


Periodyzacja epoki staropolskiej    Periodyzacja - wewnętrzny podział na epoki i okresy literackie.   Renesans:  1.  1470- 1512 prerenesans  2.  1510- 1543 faza nowołacińska  3.  1543- 1584 renesans dojrzały  4.  1584- 1629 faza schyłkowa  Barok:  1.  1580- 1630 wczesny  2.  1630- 1680 dojrzały  3.  1680- 1740 późny  Oświecenie:   1.  1730- 1764   2.  1764- 1795  3.  1795- 1830    W Polsce pierwszy rocznik wydano już zapewne w końcowych dziesięcioleciach w. X, ale  utwory literackie, odznaczające się walorami artystycznymi, zaczęły powstawać dopiero w  wieku XI. Daleko trudniejsze jest wskazanie końca epoki. Średniowieczne tendencje  literackie dominowały jeszcze przez cały wiek XV, zaznaczając swą obecność także w  pierwszej połowie XVI stulecia. Ograniczymy się zatem do stwierdzenia, że w  piśmiennictwie polskim przechodzenie od okresu przewagi tendencji średniowiecznych do  fazy dominacji zjawisk renesansowych miało charakter procesualny i dokonywało się  stopniowo w granicach od ok. połowy XV do ok. połowy XI w.     Twórczość literacka tego okresu dzieli się na 3 etapy:  1.  Okres pierwszy- przypadający w przybliżeniu na wieki XI i XII- to faza bezwzględnej  dominacji języka łacińskiego, a zarazem przewagi prozy artystycznej nad formami  poetyckimi. Literaturę tworzyli przeważnie autorzy obcego pochodzenia, chociaż już  w wieku XI zaznaczył się pewien udział twórców rodzimych. Jeśli sądzić z  zachowanych dzieł, na prozę literacką składały się głównie: hagiografia oraz  dziejopisarstwo. Poezja liryczna zabłysnęła różnorodnością form i tematów.   2.  Okres drugi- obejmuje wieki XIII i XIV- nadal dominował język łaciński, ale  piśmiennictwo było już wtedy w większości dziełem rodzimych twórców, przeważnie  wykształconych w kraju. Repertuar tradycyjnych gatunków prozatorskich wzbogacił  się teraz o kaznodziejstwo. Nastąpił szybki rozwój poezji liturgicznej, uprawiano też  różne odmiany tematyczne i formalne dramatu liturgicznego. W nurcie świeckim  istotna rolę odgrywały dydaktyczne poematy „stanowe”, a także, być może, pieśni o  charakterze okolicznościowym. Język polski stopniowo zyskiwał dla siebie miejsce w  kręgu kultury pisma.   3.  W okresie trzecim, przypadającym głównie na wiek XV, w literaturze nastąpiły  ogromne zmiany. Emancypacja j. polskiego i jego stopniowa ekspansja na sferę tekstu  pisanego zaowocowały bogatym i zróżnicowanym dorobkiem w zakresie poezji i  prozy. W polskojęzycznej twórczości tego okresu dominowała tematyka religijna, a  główną jej formą była pieść kościelna. Ewolucja śpiewu kościelnego zapoczątkowała  proces formowania się zwrotkowych poematów epickich bądź lirycznych o 

(…)

… Szaroszpatackiej. Znane są ponadto inne fragmenty
tłumaczeń Biblii na język polski, do których zaliczyć należy: fragment Księgi Rodzaju,
Przekład Księgi Wyjścia i Księgi Kapłańskiej oraz tzw. Harmonię ewangeliczną.
Spisane na początku XV stulecia na terenie diecezji krakowskiej tzw. Kazania gnieźnieńskie
zachowały się w rękopisie Biblioteki Katedralnej w Gnieźnie (stąd nazwa). Kodeks zawiera
10 kazań w języku…
… to, co powierzchowne, ukrywa głębszy
sens, co wywodzi się z egzegezy biblijnej. Sensy duchowe Biblii: alegoryczny, mistyczny,
moralny. Integumentum- płaszcz, ochrona, zasłona= Involuctum- dany obraz skrywa w sobie
głębszy sens.
Rozwijająca się u progu średniowiecza, zwłaszcza dzięki Aleksandryjskiej Szkole
Katechetycznej (święty Klemens I, Orygenes) oraz świętemu Ambrożemu z Mediolanu
i świętemu Augustynowi…
… zwany też
Psałterzem floriańskim (z ok. 1395-1405); Psałterz puławski z 2 połowy XV wieku oraz
Psałterz krakowski, zwany także Psałterzem Wietora z 1470 r., wydrukowany później
dwukrotnie w Krakowie u Wietora w r. 1532 i 1535. Fragmenty przetłumaczonych na język
polski bądź sparafrazowanych psalmów odnajdujemy także w: Karcie Świdzińskiego;
Modlitwach Wacława czy Wigiliach za umarłe ludzie.
Zachowało…
… za możliwe do pogodzenia rozumowo, opierając się
na ideach platońskich, udowadniał istnienie Boga. Z idealizmu Platona zaczerpnął dwoisty
pogląd na naturę człowieka, składającą się z pierwiastka duchowego i materialnego.
Charakterystyczne dla augustynizmu jest pojęcie predestynacji, czyli koncepcja, że do
zbawienia niezbędna jest łaska Boska.
Św. Tomasz z Akwinu- uważał, że dostępne ludzkiemu poznaniu nie są abstrakcyjne…
… leżało przekonanie, że
Bóg jednych obdarza łaską konieczną do zbawienia, drugich nie (teoria predestynacji).
Proste, cnotliwe życie, powodzenie w życiu doczesnym, powaga, rezygnacja z
przyjemności oddalających od Boga miały świadczyć o tym, iż Bóg predestynował
dane osoby do zbawienia. Człowiek sam nie mógł osiągnąć zbawienia, mógł tylko
sprawiać wrażenie, że taka jest boska wola. Gmina kalwińska miała…
… - jest przede wszystkim mądrym i odpowiedzialnym gospodarzem
swojej ziemi i ojczyzny. Pierwszorzędny patriota. Potrafi dbać o gospodarstwo, dom i służbę.
Ceni porządek, ład, zgodę i uczciwość. Jego życiowy cykl wyznaczają pory roku i prawa
naturalne. Jest pracowity i honorowy, we wszystkim zachowuje umiar, zawsze skromny i
spokojny ze stoicyzmem przyjmuje niespodzianki losu.
- Doskonałym autorytetem w tym względzie…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz