Perenializm

Nasza ocena:

3
Pobrań: 406
Wyświetleń: 1953
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Perenializm - strona 1 Perenializm - strona 2 Perenializm - strona 3

Fragment notatki:

Termin perenializm wywodzi się od angielskiego słowa perennial, czyli wieczny i wyraża przeświadczenie, ze najważniejsze zasady wychowania są niezmienne i nigdy nie tracą na aktualności.
Perenialiści twierdzą, że skoro natura ludzka jest niezmienna, stałe też muszą być podstawowe modele edukacyjne. Szkoła jest instytucją społeczną stworzoną specjalnie po to, by pomagała rozwijać ludzki potencjał intelektualny. Dlatego też zadaniem wychowania jest rozwijanie zdolności racjonalnego myślenia oraz dążenie do prawdy. A ponieważ to, co prawdziwe jest uniwersalne i niezmienne, właściwa edukacja również powinna być uniwersalna i niezmienna.
Najważniejszym zadaniem edukacji jest analiza ludzkiej natury i opracowanie programu wychowania uwzględniającego najbardziej uniwersalne właściwości charakteru człowieka. Program ten powinien opierać się na następujących tezach:
1. każdy człowiek dysponuje wolna wolą
2. ludzie potrafią wyrażać swoje myśli za pomocą symboli i komunikować je innym
3. ludzie stworzyli zasady etyczne, którymi kierują się zarówno jednostki, jak i społeczeństwa oraz wypracowali religijne lub estetyczne wzorce nadające określoną formę ludzkiemu doświadczeniu i ekspresji
W szkolnym programie nauczania trzeba kłaść nacisk na powszechne i zawsze aktualne kwestie dotyczące ludzkiej egzystencji.
Program nauczania:
- powinien zawierać materiały o charakterze poznawczym, specjalnie dobrane, by przyczyniały się do rozwijania zdolności rozumowania
- powinien być ułożony w logiczny sposób
- powinien umożliwiać uczniom korzystanie z symbolicznych wzorców myślowych i komunikacyjnych
- powinien opierać się na układzie przedmiotowym zawierającym: * historię
* język
* matematykę
* logikę
* literaturę
* nauki przyrodnicze
* nauki humanistyczne umożliwiają wgląd w naturę dobra, prawdy i piękna - powinien ugruntować zasady etyczne
- powinien zachęcać uczniów do przyjęcia krytycznej postawy względem kwestii moralnych, estetycznych i religijnych
- powinien wpajać szacunek dla dorobku kulturowego, zwłaszcza dzieł, w których zawarty jest ułamek ponadczasowych prawd i wartości, a które stanowią źródło inspiracji dla ludzi żyjących w różnych epokach
Koncepcje zawarte w dziełach Platona, Arystotelesa czy Johna Stuarta Milla mają wartość ponadczasową- stanowiły i stanowią źródło inspiracji dla ludzi żyjących w różnych epokach i w różnych miejscach globu. Natomiast innym ideom, mimo że w jakimś momencie cieszą się popularnością, nie udaje się przejść próby czasu i prędzej czy później są odrzucane. Te ogólne założenia perenializmu przeanalizujemy na przykładzie edukacyjnych koncepcji Roberta M. Hutchinsa oraz Jacquesa Maritaina.

(…)

… etyki, polityki i ekonomii
*nauki przyrodnicze - umożliwiają badanie zjawisk biologicznych, chemicznych i fizycznych
Przyszły nauczyciel powinien odebrać solidne wykształcenie ogólne w zakresie nauk ścisłych i humanistycznych. Nauki wyzwolone jak gramatyka, retoryka, logika, matematyka .Pomogą mu systematyzować wiedzę i przekazywać ją w czytelny, uporządkowany sposób.
Jacques Maritain Jacques Maritain
… ma dwa główne cele: wychowanie ludzi tak, by pielęgnowali w sobie człowieczeństwo, oraz umożliwienie im poznania własnego dziedzictwa kulturowego. Jego zdaniem należy kłaść nacisk na kształtowanie racjonalizmu i duchowości, czyli podstawowych cech wyróżniających człowieka. Szkolenie zawodowe i specjalistyczne ma znaczenie drugorzędne w porównaniu z doskonaleniem intelektu.
Uważał, że edukacja ma dwa główne cele:
1. wychowanie ludzi tak, by pielęgnowali w sobie człowieczeństwo i osiągnęli jego pełnię
2. umożliwienie człowiekowi poznania własnego dziedzictwa kulturowego i duchowego, co pozwoli mu na kształtowanie samego siebie jako osoby uzbrojonej w wiedzę, siłę osądu i cnoty moralne
Funkcją edukacji jest przechowywanie wielowiekowych osiągnięć kolejnych pokoleń.
Kształcenie zawodowe czy specjalistyczne…
… na tych wielkich dziełach zachodniej cywilizacji pozostaje w sprzeczności z filozofią naturalistów, którzy na pierwszym miejscu stawiali instynkt, uczucie i bezpośrednie doświadczenie.
perenialiści- podobnie jak John Dewey- doceniają rolę zbiorowego doświadczenia, nie podzielają szacunku pragmatystów dla metody naukowej, ich relatywistycznych poglądów ani przekonania o tym, że rzeczywistość ulega ciągłym zmianom…
… przywiązuje się dużą wage do podstawowych czy kluczowych umiejętności, ta teoria edukacyjna przypomina również esencjalizm W perenializmie widać wyraźne wpływy filozofii Arystotelesa, szczególnie jaskrawo przejawiające się w przekonaniu, że cechą definiującą człowieka, jego uniwersalną właściwością, jest racjonalizm.
perenialistów łączy również z idealistami zamiłowanie do klasyków. Z uwagi…
… na to, że perenializm bierze swój rodowód z nurtu arystotelesowskiego i realistycznego, teoria ta ma niewiele punktów stycznych z naturalizmem, pragmatyzmem i egzystencjalizmem
W odróżnieniu od Rousseau i innych naturalistów perenialiści za najważniejszy cel edukacji uważają doskonalenie zdolności rozumowania poprzez studiowanie wybitnych dzieł sztuki, literatury i nauki. Postulat oparcia programu nauczania…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz