Pojęcia: O rganizacja - grupa ludzi, którzy współpracują ze sobą w sposób uporządkowany i skoordynowany, aby osiągnąć pewien zestaw celów.
Zarządzanie - zestaw działań (obejmujący planowanie i podejmowanie decyzji, organizowanie i przewodzenie, kierowanie ludźmi i kontrolowanie) skierowanych na zasoby organizacji (ludzkie, finansowe, rzeczowe i informacyjne) i wykonywanych z zamiarem osiągnięcia celów organizacji w sposób prawny i skuteczny. Misja - jest zasadą działalności gospodarczej, której charakter określa kierownictwo organizacji na podstawie przyjętych kryteriów, np.: preferencji klientów, oferowanych produktów, przewagi konkurencyjnej. Jest ona charakterystyczną rolą przedsiębiorstwa wyrażającą jego odrębność. Jest ona często formułowana w sposób emfatyczny, z polotem i brakiem autentyzmu. Może stanowić pewne hasło identyfikujące pracowników z firmą i jej celami. Buduje image firmy. Wizja - jest opisem wizerunku przedsiębiorstwa w odległej przyszłości, przy założeniu wystąpienia korzystnych uwarunkowań. Jest to koncepcja pewnego modelu organizacji w przyszłości. Otoczenie zewnętrzne organizacji - wszystko to, co może na nią wpływać. Oczywiście, granica dzieląca organizacje od jej otoczenia zewnętrznego nie zawsze jest jasna i wyraźnie określona. Otoczenie zewnętrzne składa się z dwóch warstw: otoczenia ogólnego (wymiar ekonomiczny, techniczny, socjokulturowy, prawno-polityczny, międzynarodowy) i celowego (konkurenci, klienci, dostawcy).
Otoczenie wewnętrzne - warunki i siły wewnątrz organizacji (np. zarząd, pracownicy i kultura organizacji).
Oddziaływanie otoczenia na organizacje : zmienność otoczenia + złożoność = niepewność: dany stopień jednorodności i dany stopień zmienności otoczenia wspólnie składają się na niepewność w organizacji. Np. proste i stabilne otoczenie stwarza najmniejsza niepewność, a otoczenie złożone i dynamiczne tworzy niepewność większą 5 Sil konkurencji M. Portera :
Zagrożenie ze strony nowych konkurentów, Próby wymanewrowania rywali, Zagrożenie substytutami, Siła nabywców, Siła dostawców Analiza PEST - analiza makro otoczenia, dzieląca się na segmenty: polityczne, ekonomiczne, społeczne, technologiczne, środowiskowe, prawne. 8 cech doskonał ej organizacji : Skłonność do działania, Trzymanie się blisko klienta, Autonomia i przedsiębiorczość, Wydajność dzięki ludziom, Bezpośredni kontakt, Motywacja przez wartości, Trzymanie się swojej specjalności, Funkcjonowanie w dziedzinie, którą firma poznała najlepiej, prosta struktura oraz jednoczesna dyscyplina i swoboda.
(…)
… produkcji, oraz instrument controllingu strategicznego. Nazwa metody pochodzi od amerykańskiej firmy consultingowej Boston Consulting Group, która jako pierwsza zastosowała to narzędzie w 1969 roku. Metoda pozwala na ocenę możliwości rozwojowych firmy i określenie jej pozycji strategicznej. Dzięki zastosowaniu tej metody przedsiębiorstwo może ustalić, które towary (domeny) powinny zostać wycofane…
… - pracownik Skutek: Zwiększona wydajność, system różnicowych składek, usprawnienie pracy, przerost zatrudnienia, wyzysk.
14 zasad zarzadzania Podział pracy, Autorytet, Dyscyplina, Jedność rozkazodawstwa, Jedność kierownictwa, Podporządkowanie, Wynagrodzenie, Centralizacja, Hierarchia, Ład, Odpowiednie traktowanie personelu, Stabilność personelu, Inicjatywa, Esprit de corbs (harmonia)
Efekt Hawthorne'a…
… nie pojawia się stosowane dotychczas wzmocnienie pozytywne. Najczęściej służy do wytworzenia odruchu negatywnego, powstrzymującego organizm od reakcji na wcześniej utrwalony bodziec warunkowy. Negatywne wzmocnienie nie powinno być traktowane, jako procedura kary.
Unikanie ryzyka - jedna z form postępowania wobec ryzyka, polegająca na zaniechaniu tej części działalności organizacji, czy też korzystania…
… - zakłada, że motywacja, efektywność i zadowolenie zależą przede wszystkim od:
a) Oczekiwań pracownika związanych z proponowanym poziomem wydajności, b) Oceny przez niego wysiłku potrzebnego do osiągnięcia tego poziomu, c) Wartości oczekiwanych nagród. W teorii oczekiwań poprzez motywację do pracy rozumie się funkcję pożądanych rezultatów działania oraz oczekiwania, że rezultaty te zostaną przez jednostkę…
… sytuacyjna - sugeruje, że uniwersalne podejścia nie mają zastosowania, ponieważ każda organizacja jest jedyna w swoim rodzaju, a zachowanie kierownicze w danej sytuacji jest uwarunkowane elementami niepowtarzalnymi, odpowiednimi tylko do tej sytuacji.
Prakseologia - to nauka zajmująca się badaniem ludzkich czynności celowych i świadomych, czyli o sprawnym działaniu. Dąży ona do wypracowywania…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)