To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
III PEDAGOGIKA JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA I JEJ PRZEDMIOT Pedagogika naukowa zaczęła funkcjonować pod nazwą nauk pedagogicznych. Za wielością owych nauk skrywa się scjentystyczne założenie , że każda z tych nauk opisuje jakiś wycinek rzeczywistości wychowawczej i stanowi niezbędny element opisu tej rzeczywistości. W ŚWIETLE KLASYFIKACJI NAUK PEDAGOGIKĘ OKREŚLA SIĘ JAKO : naukę empiryczną - podejmuje badanie empiryczne nad jakimiś procesami przebiegającymi w rzeczywistości . Zdaniem Muszyńskiego jest ukierunkowana na „wyjaśnianie mechanizmów urabiania psychiki ludzi „ naukę stosowaną - gdyż poszukuje , projektuje , skuteczne strategie ( formy , środki , metody ) realizacji celów wychowania. Zdaniem H.Muszyńskiego „ zadaniem pedagogiki jest wyposażenie , tych , którzy zajmują się organizacją procesów dydaktycznych lub wychowawczych w wiedze o skuteczności różnego rodzaju zabiegów. naukę społeczną - przedmiot jej badań czyli zjawisko wychowania jest zjawiskiem funkcjonującym w ramach rzeczywistości społecznej PEDAGOGIKĘ DZIELIMY NA NAUKI PRZYRODNICZE I SPOŁECZNE.
PEDAGOGIKA MA ZA ZADANIE WYJAŚNIAĆ I ROZUMIEĆ RÓŻNORODNE FORMY PRAKTYKI EDUKACYJNEJ.
FORMY PRAKTYKI : warunki uczenia się rozwoju w różnych środowiskach wychowawczych i instytucjach edukacyjnych.
opisywanie prawidłowości rozwoju człowieka , poszerzanie jego możliwości na poszczególnych szczeblach edukacji.
badanie samych pedagogów i ich warsztatu , sytuacji życiowej , kompetencji
ustalanie jak budować najlepsze środowiska dla rozwoju człowieka
funkcjonowanie instytucji edukacyjnych , także zjawiska patologiczne w ich funkcjonowaniu
polityczne , społeczne , kulturowe uwarunkowania praktyki edukacyjnej
nierówności w zakresie dostępu do oświaty
edukacyjne oddziaływanie czynników poza instytucjonalnych ( media , kultura popularna , rodzina , grupy rówieśnicze )
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)