Pedagogika czasu wolnego - Pytania i odpowiedzi

Nasza ocena:

5
Pobrań: 2198
Wyświetleń: 12005
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Pedagogika czasu wolnego - Pytania i odpowiedzi - strona 1 Pedagogika czasu wolnego - Pytania i odpowiedzi - strona 2 Pedagogika czasu wolnego - Pytania i odpowiedzi - strona 3

Fragment notatki:

Ponadto w dokumencie opisano takie zagadnienia jak: czas wolny, potrzeby indywidualne i zbiorowe, budżet, zmęczenie, znużenie, instytucje wychowawcze. Oprócz tego omówiono również aspekty czasu wolnego dzieci i młodzieży, w tym: aspekt socjalny, ekonomiczny, psychologiczny, fizjologiczno-zdrowotny, pedagogiczny. Kolejny temat dotyczy funkcji czasu wolnego: wypoczynek, rozrywka, bezinteresowne kształcenie się, uczestnictwo w życiu społecznym oraz funkcja wychowawcza. Następnie przedstawiono przyczyny niewłaściwego spędzania czasu wolnego, takie jak: przemoc i agresja młodzieży, subkultury młodzieżowe, ruch New Age, sekty, dzieci ulicy oraz możliwości zapobiegania przejawom niewłaściwego spędzania czasu wolnego. Kolejny temat dotyczy instytucji kulturalnych i form spędzania czasu wolnego o ograniczonym zasięgu społecznym, takich jak: samokształcenie, amatorstwo artystyczne, majsterkowanie i amatorstwo techniczne, hodowla amatorska, zabawy i kontakty towarzyskie, kolekcjonerstwo, aktywność społeczna.
W dalszej części notatki szerszego opisu doczekały się współczesne formy spędzania czasu wolnego. Mowa tu o turystyce i takich jej odmianach jak: turystyka kwalifikowana, w interesach, zdrowotna, motywacyjna, etniczna, ekologiczna i turystyka pątnicza. Kolejną formą spędzania czasu wolnego jest sport oraz jego odmiany, takie jak: sport kwalifikowany, rekreacyjny i sport masowy. Dalej znaleźć można charakterystykę metod wychowania do wczasów oraz przedstawienie sylwetki wychowawcy czasu wolnego i instruktora rekreacji. Następnym tematem który został poruszony w treści notatki są bariery komunikacyjne i ogólnie temat komunikacji. Później wymienione i opisane zostały typy grup, takie jak: grupa niespołeczna, społeczna, pierwotna, wtórna, edukacyjna i rekreacyjna. Następnym pojęciem które znalazło się w dokumencie jest cykl fazy rozwoju grupy, w tym takie jego elementy jak: młodość, dorastanie, dojrzałość i starość. Ponadto w notatce można też spotkać charakterystykę takich zagadnień jak: autokratyczny, demokratyczny i liberalny styl kierowania grupą, bariery ograniczające uczestnictwo w rekreacji ruchowej, regulamin imprezy rekreacyjnej.

Czym zajmuje się pedagogika czasu wolnego jako nauka? Stanowi obok dydaktyki element skladny pedagogiki , jako nauki o wychowaniu. Pedagogika zajmuje się glownie: teoretycznymi i praktycznymi problemami przygotowania czlowieka do umiejetnego spozytkowania czasu wolnego.
Jest to nauka zajmujaca się ustalaniem i formulowaniem celow wychowawczych do rekreacji i turystyki, a następnie wykrywaniem sposobow i warunkow ich efektywnej realizacji.
Zadania pedagogiki czasu wolnego :
dostarczanie zasad ,stworzenia diagnoz dotyczacych rzeczywistosci wychowania
wychowanie czlowieka do rekreacji i turystyki
ksztaltowanie motywacji ksztaltowanie odpowiedzialnosci i swiadome wplywanie kazdej jednostki na zdrowie wlasne, rodziny, a docelowo i narodu
wyksztalcenie w kazdym podmiocie odpowiedzialnosci za stworzenia wlasciwych warunkow do uprawiania kultury fizycznej dostarczenie rozrywki jako element zapobiegajacy stresom , narkomanii, alkoholizmowi, paleniu tytoniu
Co stanowi przedmiot pedagogika czasu wolnego jako nauki. Przedmiotem badan pedagogiki czasu wolnego obok dydaktyki są uwarunkowania psychfizyczne procesow pedagogicznych w rekreacji i turystyce.
W pedagogice czasu wolnego do najwazniejszych badan naleza cele wychowawcze czlowieka do aktywnosci ruchowej w czasie wolnym
Przedstaw powszechnie używaną definicję czasu w

(…)

…; relacje pomiędzy członkami grupy nie są wyraźnie określone; dana grupa, mała grupa społeczna nie znajduje się w sytuacji ekstremalnej. C. STYL LIBERALNY Kierownik nie ingerujący to człowiek obdarzony formalnie stanowiskiem, ale praktycznie nie wpływający na przebieg działań grupy. Pozostawia on sprawy swojemu biegowi i reaguje dopiero pod naciskiem doraźnych spraw domagających się załatwienia…
…( 3 lub więcej osób w tym samym miejscu i czasie ale nie współdziałają ze sobą)
grupa społeczna ( tak samo jak w niespołecznej tyle , że osoby współdziałają ze sobą i współzależą od siebie- w sensie zaspokojenia potrzeb i osiągnięcia celów)
grupa pierwotna ( wtedy gdy istnieje czas na rozwój liczby interakcji oraz uczucia bliskości)
grupa wtórna ( jest mniej spójna, pozbawiona bliskości, intymności…
… w zyciu rodzinnym : rodziny rozbite, niepelne
- patologia struktur organizacyjnych: kliki, nepotyzm
Do przejawow patologii rodzinnych zalicza się : podejmowanie decyzji pod wplywem alkoholu, uzywek, przemoc i maltretowanie, kazirodztwo, dzieciobojstwo, pedofilia.
Swoistym przejawem brutalizacji zycia spolecznego jest agresywne zachowanie mlodocianych kibicow imprez sportowych.
Emocje kobicujacych…
… fizyczną. Bariery geograficzno-przestrzenne, wynikają z fizjograficznych właściwości naturalnego środowiska człowieka. Pewne regiony bowiem dysponują szczególnie dogodnymi warunkami do uprawiania określonych dyscyplin (kształtowanie terenu, klimat, np. sportów zimowych w obszarach podgórskich czy sportów wodnych na pojezierzach, co powoduje naturalne uprzywilejowania jednych i upośledzenie innych części…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz