Parlamentarny a korporacyjny model reprezentacji interesów-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 329
Wyświetleń: 2282
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Parlamentarny a korporacyjny model reprezentacji interesów-opracowanie - strona 1 Parlamentarny a korporacyjny model reprezentacji interesów-opracowanie - strona 2 Parlamentarny a korporacyjny model reprezentacji interesów-opracowanie - strona 3

Fragment notatki:

Parlamentarny a korporacyjny model reprezentacji interesów. Parlamentarny model reprezentacji interesu ma wiele cech negatywnych, które prowadzą do jego niestabilności, destrukcji. Cechy systemu parlamentarnego: pluralizm, wolność tworzenia partii politycznych, wolność przynależności partyjnej, konkurencyjność, wolna gra sił politycznych (nie oznacza, to, że nieograniczona, ale taka która pozwala działać, reprezentować swoich członków), konflikt (bo różnica interesów leży u podstawy, nie można sobie wyobrazić demokratycznego systemu, w którym konfliktu nie ma, ale system musi zawierać możliwości i narzędzia do pokojowego rozwiązywania konfliktu). Cechy systemu korporacyjnego: wyłączenie określonych interesów z zakresu reprezentacji parlamentarnej, brak pluralizmu, bo obligatoryjna przynależność do korporacji (nie ma możliwości działania poza korporacją), zakaz działania więcej niż jednej korporacji w danej branży (nie można wybrać związki zawodowego, czy organizacji przedsiębiorców), rozstrzyganie problemów w ramach porozumienia.
Porozumienie: praca + kapitał + państwo - odpowiada temu schematowi Komisja Trójstronna
To porozumienie nie ma charakteru politycznego. Korporacjonizm słaby: Wielka Brytania, bardziej rozwinięty: kraje skandynawskie, w Polsce: mocno scentralizowany.
Te dwa systemy (parlamentarny i korporacyjny) miały gwarantować skuteczność działania władzy. Czy dzisiaj możemy powiedzieć, że mamy instytucje gwarantujące interesy? Kto określa interesy? Co Parlament ma do tego? Unia Europejska? Władza konkretnego państwa? Co to znaczy współcześnie: wykonywać władzę? W Polsce nie mamy ukształtowanego systemu partyjnego, grup interesów, lobbingu. Jeśli chodzi o sprawowanie władzy to w Polsce utrwaliliśmy model wertykalny, dlatego w Polsce trudno zrozumieć ideę multicentryczności prawa. Reprezentacja interesów jest podzielona na system parlamentarny i korporacyjny. Model Parlamentarny - interesy reprezentują partie dążąc do zdobycia i utrzymania władzy. W demokratycznym systemie partie tworzone są w sposób wolny, czyli obowiązuje wolność tworzenia partii politycznych. Każdy może się wpisać do partii, ale nie musi- wolność przynależności do partii. cechuje go: wolność tworzenia organizacji , w parlamencie wolna gra sił politycznych, Konkurencyjność, Negatywne cechy: upolitycznienie interesów, konflikt trudny do merytorycznego rozstrzygnięcia, przewlekłość procedury, niestabilność. Model korporacyjny - a) nie ma wolności tworzenia organizacji , jest przymus organizacyjny oraz b)przymus przynależności (trzeba należeć do organizacji) c) interesy (pewne kategorie) są reprezentowane na zasadzie wyłączności, przez ściśle określone podmioty. Interesy korporacyjne wyłączone są z parlamentarnego modelu. Niektóre interesy na zasadzie wyłączności reprezentowane są przez system korporacyjny. Jedna organizacja na zasadzie wyłączności te interesy reprezentuje np. związki zawodowe. Negatywną cech jest również brak konkurencyjności, ograniczenie wolności zrzeszania się, czyli czy występuje. Cechy pozytywne korporacyjności :sprawność działania, racjonalność i odpolitycznienie Ten model korporacyjny ma charakter merytoryczny. Jeśli chodzi o ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz