To tylko jedna z 16 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
PARAMETRY UWZGLĘDNIANE
PRZY PROJEKTOWANIU DRÓG
1.
2.
3.
Podstawowe parametry ruchu drogowego
Wybrane cechy pojazdów
Parametry techniczne projektowania dróg
1.
Podstawowe parametry ruchu drogowego
Ruch drogowy charakteryzują ponadto:
− miarodajne godzinowe natęŜenie ruchu jest to pomierzone lub
prognozowane natęŜenie ruchu pojazdów rzeczywistych w 50-tej
godzinie w roku [L.Poj/h]. (W 50-tej godzinie ze zbioru 8760
godzinowych natęŜeń ruchu uszeregowanych od największego do
najmniejszego),
− średni dobowy ruch w roku (SDR) jest to obliczana na podstawie
pomiarów ruchu lub prognozowana liczba pojazdów rzeczywistych
przejeŜdŜających przez dany przekrój drogi w ciągu 24 kolejnych
godzin, średnio w ciągu jednego roku [L.Poj/d],
− średnia prędkość podróŜy potoku pojazdów jest średnią
arytmetyczną prędkości wszystkich pojazdów samochodowych na
danym odcinku drogi,
− rodzajowa struktura ruchu określa udział wyróŜnionych kategorii
pojazdów w potoku ruchu (motocykle, samochody osobowe,
samochody dostawcze itd.) – parametr niosący informacje o
obciąŜeniu konstrukcji jezdni.
− kierunkowy rozkład ruchu procentowy udział ruchu w
poszczególnych kierunkach, w odniesieniu do ruchu w całym przekroju
drogi, w godzinie odpowiadającej występowaniu miarodajnego
godzinowego natęŜenia ruchu.
− okresowe wahania ruchu zmiany wartości natęŜeń ruchu w
określonym przedziale czasu (sezonowe, tygodniowe, dobowe i
godzinowe; średni dobowy ruchu miesięczny w ciągu roku; ruch
dobowy w ciągu tygodnia; ruch godzinny w ciągu doby; ruch w
przedziałach 15 minutowych w godzinach szczytu.)
4
Projekty i modernizacje dróg powinny być oparte na analizie
istniejącego ruchu oraz na prognozie ruchu sporządzonej wg
horyzontów czasowych od 5 do 20 lat (zaleŜnie od rodzaju
przedsięwzięcia np. klasy drogi).
Parametry powyŜsze są wykorzystywane do:
- oceny przepustowości i warunków ruchu,
- wymiarowania przekroju poprzecznego drogi,
- projektowania skrzyŜowań, węzłów i sygnalizacji świetlnej,
- w analizie ekonomicznej przy projektowaniu urządzeń i
obiektów MOP.
Ocena przepustowości odcinka drogi skrzyŜowania lub węzła
polega na porównaniu teoretycznie wyliczonej przepustowości z
istniejącym lub prognozowanym miarodajnym godzinowym natęŜeniem
ruchu.
Przepustowość odcinka drogi między skrzyŜowaniami jest to
największa liczba pojazdów, które mogą przejechać przez przekrój
poprzeczny drogi, jezdni lub pasa ruchu w jednym kierunku (dla dróg
jednojezdniowych w obu kierunkach) w ciągu godziny, w dogodnych
warunkach atmosferycznych.
Warunki, w jakich odbywa się ruch pojazdów na drodze przy
miarodajnym godzinowym natęŜeniu ruchu są określone przez poziomy
swobody ruchu (PSR).
Jest 6 PSR oznaczonych nazwami literowymi: A, B, C, D, E i F, przy
czym:
A - to najlepszy poziom,
A, B - przy projektowaniu dróg klasy GP, G i Z nie powinny występować
ze względów ekonomicznych,
F - najgorszy, do którego nie naleŜy dopuszczać na drogach ze względu
na bezpieczeństwo i warunki ruchu.
5
NatęŜenie krytyczne
(…)
… widoczności,
która umoŜliwi zatrzymanie pojazdu przed przeszkodą na jezdni, czyli
ustala się najmniejsze odległości widoczności na zatrzymanie Lz .
14
Lz zaleŜą od prędkości miarodajnej i pochylenia podłuŜnego; im większa
vm, tym większe minimalne odległości widoczności na zatrzymanie,
Lz = L1 + L2 + L3
L1 – opóźnienie z zaskoczenia,
L2 – droga hamowania,
L3 – odległość bezp.
Na podstawie odległości…
… terenowych oraz
skoordynowanie niwelety z planem (prawidłowe rozmieszczenie łuków
w planie i podłuŜnym),
− przekroju dąŜenie w terenie górskim do jak najpełniejszego wpisania
drogi w teren, zwracając szczególną uwagę na warunki gruntowowodne i geologiczne, a przy koordynacji niwelety z planem kierowanie
się względami bezpieczeństwa ruchu i ekonomiki rozwiązań.
Droga GP klasy powinna omijać małe miasta…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)