Organizacja stanowiska pracy Miejscem pracy sekretarki jest sekretariat. Jest on usytuowany z reguły bezpośrednio
przed wejściem do gabinetu dyrektora.
Urządzając sekretariat, dąży się przede wszystkim do zapewnienia sprzyjających
warunków pracy oraz uwzględnia się wymagania estetyki, mające wpływ na dobre
samopoczucie. Na wydajność pracy w biurze mają wpływ warunki materialne, na które
składają się: urządzenia łączności wewnętrznej i zewnętrznej, meble biurowe, jak również
odpowiednie oświetlenie, klimatyzacja zgodnie z zasadami bhp i ppoż.
Lokal biurowy powinien być przede wszystkim wyposażony w odpowiedni sprzęt
i funkcjonalne meble. Meble biurowe powinny stwarzać warunki sprzyjające racjonalnej
organizacji pracy, umożliwiać odpowiednie wykorzystanie powierzchni biurowej, dawać
możliwość przemeblowania. Ustawienie mebli powinno być funkcjonalne, umożliwiające
łatwe przejście od pracy przy biurku do pisania na komputerze. Zapewnia to zestawienie
biurka i stolika pod komputer pod kątem prostym, w kształcie litery „L”, przy czym stolik
powinien być dostawiony z lewej strony.
Podstawowe wyposażenie sekretariatu obejmuje:
Ü biurko z fotelem, telefonem i faksem;
ÛÜ stolik komputerowy z komputerem podÅÄ
czonym do Internetu oraz drukarkÄ
laserowÄ
;
ÛÜ kserokopiarkÄ wyposażonÄ
w automatyczny podajnik, duplex, sorter i stolik na materiaÅy;
ÛÜ szafy biurowe na dokumenty i tablice informacyjne dla pracowników, krzesÅa dla
interesantów i pracowników, wieszak na ubrania;
ÛÜ lodówkÄ, zlew, automat z ciepÅÄ
i zimnÄ
wodÄ
albo czajnik.
W sekretariacie na ogóŠznajduje siÄ czÄÅÄ poczekalniowa, gdzie wygodnie może spoczÄ
Ä
oczekujÄ
cy na spotkanie z szefem interesant. Meble powinny byÄ dobrane zgodnie
z wymogami ergonomii, tzn. powinny zapewniÄ optymalne warunki wykonywania pracy.
Ważne jest również ustawienie mebli w sekretariacie. Biurko powinno byÄ ustawione
tyÅem do drzwi, urzÄ
dzenia i sprzÄt biurowy, przede wszystkim Årodki ÅÄ
cznoÅci powinny byÄ
w zasiÄgu rÄki. Sekretarka podnosi sÅuchawkÄ lewÄ
rÄkÄ
i w miarÄ potrzeby prawÄ
rÄkÄ
zapisuje przekazane informacje. Nieodpowiednie warunki pracy, wadliwe meble i urzÄ
dzenia
biurowe sÄ
przyczynÄ
wielu chorób, np. krÄgosÅupa. oczu, nerwic.
Jednym z elementów wyposażenia sekretariatu jest biblioteczka podrÄczna, w której
powinien znajdowaÄ siÄ podrÄczny zestaw ksiÄ
żek typu:
ÛÜ sÅownik poprawnej polszczyzny,
(…)
… podłączonym do Internetu oraz drukarką laserową;
kserokopiarkę wyposażoną w automatyczny podajnik, duplex, sorter i stolik na materiały;
szafy biurowe na dokumenty i tablice informacyjne dla pracowników, krzesła dla
interesantów i pracowników, wieszak na ubrania;
lodówkę, zlew, automat z ciepłą i zimną wodą albo czajnik.
W sekretariacie na ogół znajduje się część poczekalniowa, gdzie wygodnie może spocząć
oczekujący na spotkanie z szefem interesant. Meble powinny być dobrane zgodnie
z wymogami ergonomii, tzn. powinny zapewnić optymalne warunki wykonywania pracy.
Ważne jest również ustawienie mebli w sekretariacie. Biurko powinno być ustawione
tyłem do drzwi, urządzenia i sprzęt biurowy, przede wszystkim środki łączności powinny być
w zasięgu ręki. Sekretarka podnosi słuchawkę lewą ręką i w miarę potrzeby…
….
Jeśli chodzi o mikroklimat pomieszczeń, to tworzy ją przede wszystkim temperatura
i wilgotność powietrza. Temperatura w pomieszczeniach biurowych nie powinna być ani za
wysoka, ani za niska. Zbyt wysoka temperatura powoduje ospałość, znużenie; a zbyt niska
uniemożliwia wykonywanie pracy. W pomieszczeniach biurowych wilgotność powietrza
powinna wynosić od 40 do 80%, poza tym powinny być zainstalowane specjalne…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)