Organizacja ruchu pociągów
Praca transportu kolejowego jest procesem złożonym między innymi dlatego, że jest on realizowany przez dużą liczbę pracowników, za pomocą różnorodnych środków technicznych o różnorodnym stopniu niezawodności, a zatrudnionych w jednostkach i komórkach zlokalizowanych na obszarze całej sieci kolejowej.
Złożoność tego procesu potęguje zmienne w czasie wielkość i struktura potrzeb przewozowych. Aby proces ten zapewniał harmonijną współpracę wszystkich uczestniczących w jego realizacji pracowników, a jednocześnie stwarzał warunki efektywnego wykorzystania posiadanych przez kolej środków technicznych, musi przebiegać zgodnie z opracowanym planem pracy. Tym planem jest rozkład jazdy. Rozkład jazdy, określający plany pracy posterunków ruchu, posterunków technicznych, punktów ekspedycyjnych, innych komórek i jednostek oraz zespołów pracowniczych uczestniczących w realizacji procesów przewozowych jest wydawany między innymi w formie - wykresów ruchu pociągów. Wykres ruchu pociągów pokazuje czasy odjazdu i przyjazdu pociągów z i na poszczególne stacje oraz czasy przejazdów pociągów przez posterunki ruchu na odcinkach linii kolejowych. Wykres ruchu - jest graficzną formą organizacji ruchu pociągów na odcinkach linii kolejowej. Wykresy ruchu opracowywane są w sposób uwzględniający wymogi bezpieczeństwa ruchu pociągów, a jednocześnie wyznaczają z pożądaną częstością i we właściwych porach doby trasy poszczególnych pociągów zgodnie z potrzebami przewożonych pasażerów i ładunków.
Wykresy ruchu pociągów są podstawowym dokumentem przy opracowywaniu planów pracy lokomotyw, składów pociągów pasażerskich oraz drużyn pociągowych, stacji, lokomotywowni, wagonowni itp. Określają także podstawowe elementy planu pracy wszystkich jednostek liniowych, zwłaszcza posterunków ruchu i posterunków technicznych. Wykresy są sporządzane dla wszystkich eksploatowanych linii kolejowych w układzie współrzędnych: droga - czas.
Linie poziome, odnoszone są do osi drogi, odpowiadają osiom posterunków następczych. Poza wykresem wzdłuż osi drogi umieszczane są nazwy posterunków, przedstawiany jest graficznie w uproszczonej formie układ torowy linii i stacji - liczba torów szlakowych, torów stacyjnych głównych i dodatkowych oraz sposób zapowiadania pociągów. Ponadto podane są odległości między osiami posterunków ruchu i odległości każdego z nich od punktu początkowego linii.
Linie pionowe, odnoszone są do osi czasu, oznaczają pełne godziny, przedziały półgodzinne i dziesięciominutowe. Trasy przejazdu pociągów przedstawione są pomiędzy osiami sąsiednich posterunków ruchu liniami prostymi.
Przy konstruowaniu wykresu ruchu pociągów podstawowym czynnikiem decydującym o charakterze wykresu jest liczba torów szlakowych. Stąd też, rozróżnia się wykresy ruchu pociągów dla linii jednotorowych i dwutorowych.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)