To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Podstawy eksploatacji obiektów transportu lądowego Dworce kolejowe Linie kolejowe dzielą się na: - odcinki - fragmenty tras kolejowych zawierające się pomiędzy dwoma stacjami węzłowymi lub początkiem trasy l stacją węzłową - szlaki - części odcinków linii kolejowych zawietejące się pomiędzy dwoma posterunkami zapowiadawczymi Posterunki zapowiadawcze - regulowanie następstwa pociągów, • ustawiania kolejności ich wyprawianie na przyległy do posterunku zapowiadawczego tor szlakowy Wyposażenie • zespól torów, umożliwiający przebywanie na nich minimum dwóch pociągów Posterunkami zapowladawczyml są stacje l posterunki odgalężne. - ostępy - fragmenty szlaków kolejowych, z których każdy zawiera się pomiędzy dwoma posterunkami odstępowymi lub posterunkiem odsfępowym l zapowiadawczym; odstępy stosuje się w celu zwiększenia przepustowości szlaku na zasadzie, ze kolejny pociąg Jest wpuszczany na szlak zanim poprzedni go opuści z tym zastrzeżeniem, że pomiędzy nimi musi być zachowany przynajmniej jeden odstęp wolny. Łącznica - linia kolejowa łącząca dwie różne linie kolejowe z pominięciem stacji Przykład stacji pośredniej linii jednotorowej z jednym torem bocznym ładunkowym, wyposażonej w mechaniczne scentralizowane urządzenia SRK, z sygnalizacją kształtową. Rozwój historyczny budynków dworców: 1. Wiata (pojazdy konne-pociągi) 2. Dworce o charakterze pałaców z pomieszczeniami z podziałem na klasy (4) - zwielokrotnienie pomieszczeń (poczekalni, restauracji) 3. Gigantyczne bryły nowoczesnych hal - „bramy wjazdowe do miast" (wieża zegarowa) 4. P. XX w. wielkość budynków zmniejszona -dostosowana do potrzeb funkcjonalnych 5. Budynek dworca i placu przeddworcowego traktowana jako całość (powiązanie z innymi środkami komunikacji), demokratyzacja pomieszczeń Stacje a) węzłowe • spotykają się minimum trzy szlaki kolejowe: widłowy (szlaki kolejowe przechodzą Z kilku w jeden danego kierunku). krzyżowy (szlaki krzyżują się na stacji) wi (M owo-krz y to wy b) krańcowe (początkowe l końcowe), - na pcejatku lub końcu linii kolejowej (najczęściej czołowy układ torów) c) pośrednie, wyatepdące między stacjami węzłowymi, krartcowymi lub pomiędzy stacją węzłowa, s krańcową; (układ torów przechodni) Do stacji pośrednich zalicza się mijanki: Na szlaku jednotorowym (mijanie) Na szlaku dwutorowym (wyprzedzanit) postojowe, czyli miejsca gdzie stacjonują okłady pociągów pasażerskich (czasem pojazdów
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)