To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
ORGANIZACJA PRAC PRZEŁADUNKOWYCH W PORTACH Prace przeładunkowe były organizowane i dozorowane przez załadowcę lub jego przedstawiciela oraz przez załogę naszego statku.. Robotnicy portowi tzw. stevedorzy byli wykonawcami załadunku lub wyładunku wynajmowanymi przez jedną ze stron. Obowiązkiem załadowcy jest dostarczenie ładunku na statek, dopełnienie formalności związanych z rodzajem, charakterem towaru i jego jakością. W jego interesie leży takie przeprowadzenie załadunku, aby konosament został podpisany przez kapitana bez żadnych uwag. Jest to potwierdzenie poprawnego dopełnienia obowiązków przez załadowcę i zwalnia go z odpowiedzialności za uszkodzenie ładunku przez załogę statku.. Przedstawicielem przewoźnika jest kapitan statku, a w jego imieniu na pokładzie załadunkiem zajmuje się chief oficer oraz oficerowie wachtowi. Pracownicy portu mają obowiązek załadować statek zgodnie z uwagami załadowcy i przewoźnika, którzy całą operację przeładunkową ustalają odpowiednio wcześniej. Przedstawicielem pracowników jest foreman (brygadzista), który komunikuje się z oficerem pokładowym przy wystąpieniu jakichkolwiek problemów. Pracownicy portowi mogą pracować w tzw.: gangach, przez co można zapewnić ciągłość prac ładunkowych. Przebieg prac załadunkowych stwierdza dokument „Statement of facts”. Określa on warunki, w jakich prowadzony był załadunek. Stanowi pisemne zabezpieczenie przewoźnika i załadowcy, traktujące o poprawnym prowadzeniu załadunku zgodnie z przepisami oraz zawiera informacje o spełnieniu wszelkich norm bezpieczeństwa dla dobra ładunku. Dokument kwitowany jest podpisami: kapitana, odbiorcy/załadowcy, agenta odpowiedzialnego za współpracę statku z władzami portowymi i załadowcą. Zawartość dokumentu: a) nazwa statku b) ostatni port zawinięcia c) port przeznaczenia d) port załadunku e) rodzaj ładunku f) masa ładunku g) data i godzina wejścia statku do portu h) data i godzina przekazania gotowości do rozpoczęcia załadunku i) data i godzina rozpoczęcia załadunku j) data i godzina zakończenia załadunku k) data i godzina wyjścia z portu l) dane na temat prac ładunkowych: m) czas pracy n) uwagi na temat warunków atmosferycznych i przerwach w załadunku
(…)
… tnących były jak najmniejsze.
Związane jest to z częstym przesuwaniem urządzeń przeładunkowych, lecz bezpieczeństwo
statku jest najważniejsze. Oczywiście ma to miejsce wtedy, gdy port jest wyposażony tylko w
jeden dźwig lub suwnicę bramową. Analogicznie jest z rozładunkiem statku, gdzie też musi być
zachowana sekwencja rozładunku statku. Niektóre porty, jak np. Nowy Orlean posiadają
potężne elewatory z nowoczesnym wyposażeniem pozwalającym na załadowanie masowca
podobnego do „Corato” w kilkanaście godzin i tylko operacje związane z wybalastowaniem
statku opóźniają ten proces. „LOADING/UNLOADING PLAN” jest przygotowany przez
Starszego Oficera w celu przedstawienia operacji załadunku, bądź rozładunku statku
pracownikom portu i oficerom wachtowym. Jest to ściśle związane z kontrolą zbiorników
balastowych, które w zależności od charakteru pracy w porcie są napełniane lub opróżniane.
Starszy Oficer oblicza poszczególne momenty gnące i siły tnące zmieniające się wraz
przybywaniem lub ubywaniem ładunku i planuje kolejność rozmieszczenia lub usuwania
ładunku w ładowniach w ten sposób, by ich wartości były jak najmniejsze. Tu ważną rolę
spełnia system balastowy, który jest esencją masowca. Poprzez umiejętne kontrolowanie…
….
Związane jest to z częstym przesuwaniem urządzeń przeładunkowych, lecz bezpieczeństwo
statku jest najważniejsze. Oczywiście ma to miejsce wtedy, gdy port jest wyposażony tylko w
jeden dźwig lub suwnicę bramową. Analogicznie jest z rozładunkiem statku, gdzie też musi być
zachowana sekwencja rozładunku statku. Niektóre porty, jak np. Nowy Orlean posiadają
potężne elewatory z nowoczesnym wyposażeniem…
… sztauerski ładunku
-
wydajność pomp balastowych
-
gęstość wody zaburtowej
-
maksymalne zanurzenie
-
minimalne zanurzenie
-
końcowa ilość ton ładunku w poszczególnych ładowniach
-
operacje balastowe
-
kalkulowane wartości zanurzeń dziobu i rufy, momentów gnących i sił tnących, trymu po
załadowaniu planowanej ilości ładunku do poszczególnych ładowni
-
podpis starszego oficera
Organizację wyładunku i załadunku…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)