ORGANIZACJA jest systemem; Jej cechy to: CEL, POROZUMIENIE I DZIAŁANIE. Te cechy wyznaczają role i funkcje człowieka w organizacji.
DEFINICJE:
K. Blesta - \Kukułka „cele, ludzie i technika - to główne składniki każdej organizacji; wszystkie są ze sobą powiązane i wpływają na siebie oraz znajdują się w otoczeniach stwarzających organizacji szansę lub zagrożenia”.
Zespół STRATEGOR „organizacja to skoordynowana jednostka gospodarcza, mająca określone granice i trwale funkcjonująca dla osiągnięcia pewnych celów, a priori podzielanych przez jej członków”
Krzyżanowski organizacje są tworzone przez ludzi, ludzie działają w nich poprzez systemy materialno - techniczne, są powołane do realizacji indywidualnych i zbiorowych celów. Ze względu na cele następuje w nich podział pracy, funkcji i ról, kształtuje się wewnętrzna struktura. Dział kierowniczy koordynuje, planuje i motywuje. Organizacje są zdolne do samodzielnego określania i modyfikowania celów oraz sposobów ich realizacji, są zinstytucjonalizowane, są zdolne do odmowy, wymiany składników, zwiększenia swojej sprawności.
Elementy analizy struktury organizacyjnej:
specjalizacja czynności, czyli podział zadań,
normalizacja czynności, czyli procedury,
koordynacja czynności - systemy integracyjne,
centralizacje i decentralizacje podejmowania decyzji - lokalizacja uprawnień decyzyjnych,
wielkość jednostki roboczej - liczba pracowników w grupie.
Wyznaczniki struktury organizacyjnej: STRATEGIA, TECHNOLOGIA, LUDZIE I ICH FUNKCJE, WIELKOŚĆ CAŁEJ ORGANIZACJI I JEJ STRUKTURA.
Aby dobrze scharakteryzować człowieka wystarczy opisać świat, w którym żyje! Dzisiaj człowiek planuje, organizuj, wykonuje i kontroluje pracę swoją i innych, jest podmiotem sytuacji zawodowych, ale jednocześnie jest elementem systemu jakim jest zakład pracy.
We współczesnym świecie, w krajach rozwiniętych, coraz częściej miejsce pracy odtwórczej, wykonawczej siły roboczej zajmują wykształceni ludzie, którzy są aktywni, o wysokim poziomie kwalifikacji, dla których zadania zawodowe oraz pełnione funkcje mogą być źródłem satysfakcji i samorealizacji.
PRACA JAKO WARTOŚĆ
Aby organizacja efektywnie funkcjonowała niezbędne jest zharmonizowane działanie wszystkich pracujących jej ludzi. Czyli interesy, dążenia, oczekiwania i cele pracowników muszą być zespolone z celami zakładu pracy.
ZAKŁAD PRACY = SYSTEM SPOŁECZNY
Praca musi być wartością dla pracownika, powinien on sobie cenić pracę, miejsce pracy i organizację. Ponadto pracownik powinien być wartością dla organizacji, która powinna być stale powiększana.
(…)
…, moralność, postęp)
Zinternalizowane są realne, słuszne i godne pożądania, wyznaczają kierunki działania i tworzą osobiste normy zachowania.
Indywidualne systemy wartości ulegają zmianie. Zmiany te są zależne od zmian ogólnospołecznych w otoczeniu, jak przemiany ustrojowe, gospodarcze, kulturowe i inne w skali mikro - i makrośrodowiska jednostki. Uwarunkowane są też cyklem życiowym człowieka. W systemie…
… od płci pracownika i charakteru jego pracy. Dla ludzi wykonujących trudne prace, wymagające samodzielności i wysokich kwalifikacji, praca ma większą wartość, gdyż pozwala na samorealizację i rozwój własnych zdolności. Ludzie wykonujący prace proste i monotonne mniejszą wagę przywiązują do aktywności zawodowej i szukają zaspokojenia potrzeb w innych sferach życia.
Praca = wielka wartość dla współczesnego człowieka jako źródło dochodów, prestiżu, warunków socjalnych pracownika oraz jego rodziny.
Wiele różnych aspektów pracy decyduje o tym, że praca jest wartością, a często nawet sensem życia.
M. Kohn uważa, że wykształcenie zwiększa samosterowność oraz przekonanie o możliwości kierowania innymi.
Urzędnicy o niskich kwalifikacjach oraz robotnicy niewykwalifikowani łatwiej godzą się z pracą opartą na rutynie…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)