Opracowanie zagadnień - Zasada legitymizmu

Nasza ocena:

5
Pobrań: 126
Wyświetleń: 938
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Opracowanie zagadnień - Zasada legitymizmu  - strona 1 Opracowanie zagadnień - Zasada legitymizmu  - strona 2 Opracowanie zagadnień - Zasada legitymizmu  - strona 3

Fragment notatki:

Historia Doktryn Polityczno Prawnych
Opracowanie pytań i zagadnień
(XIX i XX wiek)
Collegium Iuridicum Novum
Toruń, 2008 r
SPIS TREŚCI Myśl polityczna wieku XIX Zasada legitymizmu, doktryna teokratów
Konserwatywna krytyka rewolucji w Niemczech
Romantyzm Niemiecki w XIX w.
Myśl Niemieckiej szkoły historycznej
Myśl Niemieckiego idealizmu politycznego
Doktryna liberalizmu w XIX w.
Polska ideologia społeczno - polityczna pierwszej połowy XIX w.
Trzy główne nurty socjalistyczne w XIX w.
Myśl anarchistyczna i anarchosyndykalistyczna
Pozytywizm filozoficzno-socjologiczny i prawny XIX w.
Darwinizm społeczny
Rasizm i nacjonalizm
Rozwój doktryny politycznej Kościoła Katolickiego w XIX w.
Solidarystyczna teoria prawa w XIX w.
Zasada legitymizmu
Zasada ta stanowiła ideowe oparcie dla przeciwników nurtów rewolucyjnych. Opierała się na założeniu, iż podstawy monarchii są święte oraz nienaruszalne, gdyż czerpią swe źródło w samym Bogu. Wynikał z tego bezwględny obowiązek posłuszeństwa wobec monarchów, oraz przywrócenie ich pozycji w krajach, gdzie ją utracili na drodze rewolucji.
Według tzw „ doktryny teokratów ”, wiara jest ważniejszym czynnikiem poznania, niż rozum. Osoby burzące pokój i stan rzeczy ustanowiony przez Boga (tj. osoby przeciwstawiające się monarchii) powinny spotkać się z odpowiednim przeciwdziałaniem.
Konserwatywna krytyka rewolucji w Niemczech
Opierająca się w głównej mierze właśnie na zasadzie legitymizmu, stanowiła próbę reakcji na wydarzenia we Francji. Na czele całego ruchu reakcyjnego stali przede wszystkim tacy myśliciele, jak Joseph de Maistre, Louis de Bonald, czy Edmund Burke.
Joseph de Maistre - skrajna nienawiść wobec rewolucji;
- przeciwnik koncepcji J.J. Rousseau, nie zgadzający się z tezą o równości ludzi. Wg de Maistre, ani w naturze, ani w społeczeństwie równość nie istnieje . Ludzie nie są w stanie w żaden sposób zmienić otaczającego ich świata, ani nawet nie powinni podejmować podobnych prób, gdyż jest on dziełem Stwórcy;
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz