Oleś- Psychologia narracyjna - Tomkins

Nasza ocena:

5
Pobrań: 1421
Wyświetleń: 5439
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Oleś- Psychologia narracyjna - Tomkins - strona 1 Oleś- Psychologia narracyjna - Tomkins - strona 2 Oleś- Psychologia narracyjna - Tomkins - strona 3

Fragment notatki:

Tożsamość osobista = mit osobisty Nadaje znaczenie doświadczeniom człowieka

def. "zinternalizowana i rozwinięta historia życia lub mit osobisty, który spaja zrekonstruowaną przeszłość, spostrzeganą teraźniejszość i przewidywaną lub oczekiwaną przyszłość w konfigurację narracyjną tak, żeby nadać życiu poczucie spójności, ciągłości i celi" Powstawanie narracji 1. z wczesnego dzieciństwa pochodzi ton narracyjny - charakterystyczny klimat emocjonalny 2. Po niemowlęctwie zaczynają być włączane wyobrażenia (obrazy, dźwięki itd.) - nielogiczny zapis myślenia dziecka z tego okresu

3. Lata szkolne - pojawia się temat i struktura historii. Pojawiają się motywy siły/władzy oraz intymności/miłości (historie życia można porównać pod względem obecności i przewagi któregoś z tych motywów

Ton narracyjny, wyobrażenia i temat to zasoby osobiste, które choć wiele wnoszą do tożsamości, to jej NIE DETERMINUJĄ Część zasobów np. pochodzi z biologii i kultury. Duże znaczenie zdobywać zaczynają i później już stale mają relacje interpersonalne. A także, co dodajemy dalej

4. Od okresu adolescencji, kiedy pojawia się po raz pierwszy - ideologiczny układ odniesienia (wartości, etyka, religia, obyczaje). Człowiek po raz pierwszy jest w stanie świadomie przyjąć perspektywę historyczną.

(…)

Głównym przedmiotem zainteresowania są procesy nadawania znaczeń oraz wzajemne zależności między autorefleksją i zmianą. Osoba tworzy system znaczeń osobistych (selekcjonuje, porządkuje i interpretuje doświadczenie) = self-Ja

Self obejmuje:

- intencjonalną aktywność podmiotu (ja jako podmiot poznający)

- ja przedmiotowe, przedmiot aktywności (ja empiryczne)

Teoria wartościowania

Self to zorganizowany…

… układ odniesienia (wartości, etyka, religia, obyczaje). Człowiek po raz pierwszy jest w stanie świadomie przyjąć perspektywę historyczną.

5. Próg dorosłości - można już wyróżnić główną postać - wyidealizowaną personifikację Ja, obrazującą ważne dążenia, ideał, pragnienia, wizję lub rolę

6. W połowie życia zmienia się tematyka narracji, pojawiają się treści skryptu generatywnego (wzmożona troska…

Uczucia organizują wartościowania: łączą część jawną z motywami podstawowymi (ukrytymi w podświadomości)

3. wartościowanie

dwa znaczenia:

- wartościowanie-proces

- wartościowanie-efekt procesu nadawania znaczeń

Przejdźmy więc szczegółowo do wartościowania...

Hermans wyróżnia 2 motywy:

1. umacnianie siebie - pewność siebie, duma, poczucie własnej wartości i siły, dążenie do sukcesu, ekspansji…

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz