To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Oleś "Psychologia narracyjna" w "Wprowadzenie do psychologii osobowości" str. 348 - 366 1. Tomkins Znany z teorii emocji, wyodrębnił emocje podstawowe i mówił o wykształconych w toku ewolucji systemach emocjonalnych, które mają znaczenie przystosowawcze. Człowiek od najwcześniejszych lat formułuje swoją osobistą historię, gdzie bardzo ważny jest klimat emocjonalny zdarzeń.
scena to tylko uporządkowana całość, obejmująca osoby, miejsca, czas, akcję i uczucia.
Nacechowanie emocjonalne może się zmieniać, gdy scena staje się elementem szerszego kontekstu. Skrypt - umożliwia nadawanie sensu relacjom pomiędzy różnymi scenami, a więc skrypt = zespół interpretowania scen Rodzaje skryptów: - skrypt typu zaangażowanie - cechuje go aktywność osoby chcącej doprowadzić do gratyfikującego celu, przewaga uczuć pozytywnych
- skrypt typu jądrowego - cechuje się ambiwalencją uczuć, łączy się z niepewnością i pomieszaniem co do celów życiowych. Jest podobny do konfliktu dążenie-unikanie 2. Teoria tożsamości Dana McAdamsa Naturalną skłonnością człowieka jest organizowanie faktów i wydarzeń w historię .
Tożsamość narracyjna zawiera sekwencję elementów, połączonych określoną interpretacją. Jest nieustannie opracowywana i przepracowywana. To specyficzna organizacja pamięci biograficznej.
Tożsamość osobista = mit osobisty Nadaje znaczenie doświadczeniom człowieka def. "zinternalizowana i rozwinięta historia życia lub mit osobisty, który spaja zrekonstruowaną przeszłość, spostrzeganą teraźniejszość i przewidywaną lub oczekiwaną przyszłość w konfigurację narracyjną tak, żeby nadać życiu poczucie spójności, ciągłości i celi" Powstawanie narracji 1. z wczesnego dzieciństwa pochodzi ton narracyjny - charakterystyczny klimat emocjonalny 2. Po niemowlęctwie zaczynają być włączane wyobrażenia (obrazy, dźwięki itd.) - nielogiczny zapis myślenia dziecka z tego okresu
3. Lata szkolne - pojawia się temat i struktura historii. Pojawiają się motywy siły/władzy oraz intymności/miłości (historie życia można porównać pod względem obecności i przewagi któregoś z tych motywów)
Ton narracyjny, wyobrażenia i temat to zasoby osobiste, które choć wiele wnoszą do tożsamości, to jej NIE DETERMINUJĄ Część zasobów np. pochodzi z biologii i kultury. Duże znaczenie zdobywać zaczynają i później już stale mają relacje interpersonalne. A także, co dodajemy dalej
4. Od okresu adolescencji, kiedy pojawia się po raz pierwszy - ideologiczny układ odniesienia (wartości, etyka, religia, obyczaje). Człowiek po raz pierwszy jest w stanie świadomie przyjąć perspektywę historyczną.
(…)
…
Głównym przedmiotem zainteresowania są procesy nadawania znaczeń oraz wzajemne zależności między autorefleksją i zmianą. Osoba tworzy system znaczeń osobistych (selekcjonuje, porządkuje i interpretuje doświadczenie) = self-Ja
Self obejmuje:
- intencjonalną aktywność podmiotu (ja jako podmiot poznający)
- ja przedmiotowe, przedmiot aktywności (ja empiryczne)
Teoria wartościowania
Self to zorganizowany…
… układ odniesienia (wartości, etyka, religia, obyczaje). Człowiek po raz pierwszy jest w stanie świadomie przyjąć perspektywę historyczną.
5. Próg dorosłości - można już wyróżnić główną postać - wyidealizowaną personifikację Ja, obrazującą ważne dążenia, ideał, pragnienia, wizję lub rolę
6. W połowie życia zmienia się tematyka narracji, pojawiają się treści skryptu generatywnego (wzmożona troska…
…
Uczucia organizują wartościowania: łączą część jawną z motywami podstawowymi (ukrytymi w podświadomości)
3. wartościowanie
dwa znaczenia:
- wartościowanie-proces
- wartościowanie-efekt procesu nadawania znaczeń
Przejdźmy więc szczegółowo do wartościowania...
Hermans wyróżnia 2 motywy:
1. umacnianie siebie - pewność siebie, duma, poczucie własnej wartości i siły, dążenie do sukcesu, ekspansji…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)