To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
ĆWICZENIA 5. Narracyjna jakość życia: opowiadanie historii najbardziej podstawowy sposób komunikacji ludzi - przekazywanie wiedzy, mądrości, doświadczenia koniecznych dla przetrwania i rozwoju, inspirowanie wyobraźni, poszerzenie horyzontów myślenia ważne znaczenie opowiadanych historii autobiograficznych - funkcja porządkowania i rozumienia zdarzeń, nabrania do nich dystansu i ich spójnej interpretacji Funkcje opowiadanych historii: kreowanie własnej historii i aktywność autonarracyjna = uniwersalna właściwość człowieka znaczenie egzystencjonalne historii życia, ważne w okresie adolescencji i podczas bilansu życia funkcja interakcyjna - zachodzą wobec wyobrażonego lub realnego odbiorcy funkcja reprezentacyjna - komunikują coś ważnego charakter dialogowy - sposób odbioru modyfikuje historię każda historia składa się z faktów i fikcji - człowiek za każdym razem tworzy ją od nowa, proces twórczy, dopasowanie historii życia do aktualnych poglądów itd. (Henry Muray) sposób odnalezienia się w czasie, uporządkowanie własnego życia, sposób wyznaczania kierunków dążeń i celów funkcja motywacyjna - ukierunkowuje zachowania i wprowadza mechanizmy samokontroli, angażuje procesy poznawcze i emocjonalne - pozostaje pod wpływem procesów motywacyjnych i zwrotnie na nie oddziałuje historie życia pozwalają zrozumieć jednostkę w kontekście wielu faktów dotyczących życia ,,Rzeczywistość jest tym co bierzemy za prawdę" (Carlsen) - błędne koło narracji Sposoby myślenia wg Brunera: paradygmatyczny sposób myślenia - uogólnianie doświadczeń i rozumienie powiązań między nimi, gromadzenie empirycznych doświadczeń i szukanie logicznych wyjaśnień, porządkowanie świata według zasad logiki, kontrola rzeczywistości za pomocą praw logiki narracyjny sposób myślenia - opowiadanie o zmienności ludzkich intencji w czasie, brak tłumaczenia zdarzeń w formie przyczynowo-skutkowej, brak operacji kategoriami fizycznymi, odniesienie do ludzkich pragnień, potrzeb i celów, indywidualny sposób rozumienia świata Po co ludzie tworzą historię? by ich życie nabrało spójności, celu i sensu aby zrozumieć działania innych ludzi jako podobne lub odmienne od swoich Co daje badaczowi analiza historii życia i jak musi postępować by ją zrozumieć? musi postępować jak badacz literatury odkrywać ukryty sens konieczna analiza hermeneutyczna szukanie prawidłowości i wartościowanie zdarzeń Podejście paradygmatyczne w psychologii
(…)
… się na negatywne, wydarzenie z dzieciństwa
służy jako wzorzec interpretacji innych zdarzeń w życiu
psychoterapia: rozpoznanie skryptu, jasne uświadomienie sobie jego treści i
roli w interpretacji zdarzeń życiowych, poszukiwanie odmiennych możliwości
uogólnienia i interpretowania doświadczeń
Teoria tożsamości Dana McAdamsa:
organizowanie faktów i zdarzeń w historię jako naturalna skłonność człowieka
treść…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)