Ograniczone wzroce aktywności, zachowań i zainteresowań

Nasza ocena:

3
Pobrań: 70
Wyświetleń: 1127
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Ograniczone wzroce aktywności, zachowań i zainteresowań - strona 1 Ograniczone wzroce aktywności, zachowań i zainteresowań - strona 2 Ograniczone wzroce aktywności, zachowań i zainteresowań - strona 3

Fragment notatki:


Autyzm u dzieci: ograniczone  wzorce aktywności, zachowań  i zainteresowań Ewa Pisula Wydział Psychologii  Uniwersytet Warszawski Ewa.Pisula@psych.uw.edu.pl Przejawy ograniczonych, uporczywych  wzorców zachowania, zainteresowań  i aktywności 1. Przestrzeganie rytuałów, postępowanie zgodne  ze schematami , sztywnymi scenariuszami,  Tak zwane stałości (droga do ośrodka; kolejność  wykonywania czynności itd.); “uporczywe przyzwyczajenia” ( np. jedzenie,  ubranie); protest wobec zmian ,  lęk  przed nieznanym; 2. Talizmany . 3. Manieryzmy ruchowe. 4. Stereotypie  – celowe, powtarzające się,  niefunkcjonalne (?) i często rytmiczne ruchy albo  wypowiedzi: ruchowe  - kołysanie się, przesuwanie dłonią przed  oczyma, darcie papieru na kawałeczki, wyciąganie  nitek z ubrania lub dywanów, nawet wyrywanie  włosów psu; chodzenie w kółko; zapalanie i gaszenie  światła, otwieranie i zamykanie drzwi,  językowe  - przekleństwa, reklamy. 5. Fascynacja ruchem wirowym. 6. Zainteresowania: kolekcjonowanie  przedmiotów (muszelki,  kamyki, czerwone długopisy, bilety autobusowe.  niedopałki, puszki, figurki bohaterów baśni czy filmu  – np. “Gwiezdnych wojen” –  ustawianie,  porządkowanie, układanie ), gromadzenie wiedzy - obsesyjno-kompulsyjny  charakter zainteresowań  (katastrofy, pralki,  kosmos, ptaki; prognoza pogody, rozkłady jazdy  pociągów, schematy kolejek podziemnych). 7. Zabawa. Zdolności do systemizowania  Zdolności do systemizowania są u osób  z autyzmem rozwinięte na poziomie zgodnym z ich  wiekiem umysłowym  lub znacznie lepiej.  Przejawy – porządkowanie, rutynowe postępowanie  w ciągu dnia (Dążenie do wychwycenie regularności  i na tej  podstawie  formułowania zasad rządzących danym  systemem) Także ich zainteresowania często dotyczą  systemów działanie urządzeń elektrycznych ( alarmów  przeciwwłamaniowych, odkurzacza, pralki,  odtwarzacza video), zegarów, pociągów czy  samolotów; klasyfikacja owadów ( taksonomia),  albo  przebieganie wg pewnego schematu ruchów planet  Autoagresja jako forma zachowania stereotypowego  (powtarzanie zachowania w tej samej formie) - zaburzone doświadczanie bólu – silne pobudzenie  emocjonalne, hamuje czucie bólu; - efekt uszkodzenia mózgu?  – raczej wtórne złożone  uwarunkowania; - frustracja  - ograniczone możliwości  komunikowania się; - efekt uczenia się  (wzmocnienie pozytywne –  zainteresowanie; wzmocnienie negatywne – zmniejszenie  wymagań); - naśladowanie  (modelowanie). Wspólne cechy tych zachowań: - dobrze znany schemat, - powtarzalność, regularność,

(…)


i znaczenia przystosowawczego.
2. Co wtedy, gdy są dezadaptacyjne?
- dokładna analiza – kiedy, gdzie, w obecności jakich osób i
w jakich sytuacjach występują; kiedy ulegają nasileniu lub
osłabieniu (przykład zapalenia ucha);
- stosowne działanie.
Uwzględnienie:
- charakterystyki środowiska (fizycznego i społecznego),
- tworzenia środowiska czytelnego, przewidywalnego,
kontrolowalnego dla osoby z autyzmem…
… być efektywne, mówią płynnie, wykorzystują
skomplikowane słownictwo. Lepiej komunikują się niewerbalnie (!)
- bardziej bezpośrednio patrzą na rozmówcę, gestykulują i
podkreślają intonacją, lepiej ustawiają ciało w stosunku do
rozmówcy.
3. Emocje – bardziej pozytywne, mniej napięcia (“czuję się
szczęśliwy i zrelaksowany, gdy szukam w swoim komputerze
informacji o dinozaurach”).
Pozytywne znaczenie…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz