Autyzm u dzieci: terminologia, klasyfikacja, epidemiologia

Nasza ocena:

3
Pobrań: 462
Wyświetleń: 3122
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Autyzm u dzieci: terminologia, klasyfikacja, epidemiologia - strona 1 Autyzm u dzieci: terminologia, klasyfikacja, epidemiologia - strona 2 Autyzm u dzieci: terminologia, klasyfikacja, epidemiologia - strona 3

Fragment notatki:


Autyzm u dzieci: terminologia, klasyfikacja,  epidemiologia Ewa Pisula Wydział Psychologii  Uniwersytet Warszawski Ewa.Pisula@psych.uw.edu.pl Leo Kanner (1943) Autos (gr.)  - sam - “zamknięcie we własnym świecie”, - izolowanie się od innych osób,  - brak dążenia do przebywania z innymi,  - niezdolność do tworzenia więzi emocjonalnych, - dobry potencjał intelektualny. Tezy sformułowane przez Kannera: 1. Autyzm to zaburzenie  wrodzone , uwarunkowane  konstytucjonalnie, polegające na  braku typowej motywacji  do wchodzenia w interakcje społeczne  i tworzenia  związków uczuciowych. 2.  Główne charakterystyki : izolacja społeczna, głębokie  zaburzenia komunikacji i opór wobec zmian. 3.  Rodzice  odgrywają istotną rolę w patogenezie. 4.  Autyzm nie współwystępuje z innymi zaburzeniami   (potem teza o autyzmie pierwotnym i wtórnym, aktualnie  zarzucona – przyjmuje się, że autyzm zawsze jest „pierwotny”). 5. Osoby z autyzmem charakteryzuje  potencjalnie prawidłowy  („normalny”) poziom zdolności intelektualnych;  zaburzenia  mają charakter funkcjonalny. 6. Trafne obserwacje dot. wielu charakterystycznych zjawisk,  które do dzisiaj są przedmiotem naukowych analiz (np.  makrocefalii). Krótka historia  Kanner (1943) - autyzm wczesnodziecięcy (Bleuler, 1911) Asperger (1944) – autystyczna psychopatia Całościowe zaburzenia rozwoju – APA, 1980 (DSM-III) Autystyczne kontinuum (L. Wing) Autystyczne spektrum zaburzeń (nie: dzieci ze spektrum) Autystyczne spektrum zaburzeń: 1. Autyzm dziecięcy 2. Zaburzenie (zespół) Aspergera 3. Inne całościowe zaburzenia rozwoju   Kwestie terminologiczne wymagające uporządkowania: autyzm dziecięcy (WHO, ICD-10),  zaburzenie autystyczne (APA, DSM-III-R, cechy autystyczne vs zachowania autystyczne, zespół Kannera Współczesna definicja autyzmu  oraz kryteria diagnostyczne odnoszą  się do wskaźników behawioralnych  Autystyczne spektrum zaburzeń  - triada  nieprawidłowości:  (1) problemy w tworzeniu relacji społecznych, (2) komunikowanie się (werbalne i niewerbalne), (3) znacznie ograniczony repertuar aktywności,  zachowań i zainteresowań. Komunikacja Zachowania  społeczne Sztywne wzorce  aktywności  i zainteresowań Autyzm Nieprawidłowości muszą wystąpić  w przynajmniej  jednym  z tych obszarów  przed ukończeniem przez dziecko  36 miesiąca życia Autism Spectrum Disorder (DSM-V – propozycja):  http://www.dsm5.org/ProposedRevisions/Pages/proposedrevision Do zdiagnozowania autyzmu muszą być spełnione kryteria 1,  2 i 3:

(…)

… –
w 16,7% przypadków
Epilepsja
0-26,4 %
Zaburzenia słuchu
0-5,9 %
Zaburzenia wzroku
11,1 %
Autyzm w rodzinach imigrantów
Autyzm w kulturach prymitywnych - koncepcje
etologiczne
Teza Rimlanda i wyniki współczesnych badań
(klasy społeczne; Dolina Krzemowa)
Proporcja płci:
od 1,33 do 16,0 mężczyzn przypada na 1 kobietę
przeciętnie 4:1
Wskaźnik powiązany z poziomem funkcjonowania
intelektualnego
W Polsce:
1…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz