To tylko jedna z 25 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Autyzm u dzieci: terminologia, klasyfikacja, epidemiologia Ewa Pisula Wydział Psychologii Uniwersytet Warszawski Ewa.Pisula@psych.uw.edu.pl Leo Kanner (1943) Autos (gr.) - sam - “zamknięcie we własnym świecie”, - izolowanie się od innych osób, - brak dążenia do przebywania z innymi, - niezdolność do tworzenia więzi emocjonalnych, - dobry potencjał intelektualny. Tezy sformułowane przez Kannera: 1. Autyzm to zaburzenie wrodzone , uwarunkowane konstytucjonalnie, polegające na braku typowej motywacji do wchodzenia w interakcje społeczne i tworzenia związków uczuciowych. 2. Główne charakterystyki : izolacja społeczna, głębokie zaburzenia komunikacji i opór wobec zmian. 3. Rodzice odgrywają istotną rolę w patogenezie. 4. Autyzm nie współwystępuje z innymi zaburzeniami (potem teza o autyzmie pierwotnym i wtórnym, aktualnie zarzucona – przyjmuje się, że autyzm zawsze jest „pierwotny”). 5. Osoby z autyzmem charakteryzuje potencjalnie prawidłowy („normalny”) poziom zdolności intelektualnych; zaburzenia mają charakter funkcjonalny. 6. Trafne obserwacje dot. wielu charakterystycznych zjawisk, które do dzisiaj są przedmiotem naukowych analiz (np. makrocefalii). Krótka historia Kanner (1943) - autyzm wczesnodziecięcy (Bleuler, 1911) Asperger (1944) – autystyczna psychopatia Całościowe zaburzenia rozwoju – APA, 1980 (DSM-III) Autystyczne kontinuum (L. Wing) Autystyczne spektrum zaburzeń (nie: dzieci ze spektrum) Autystyczne spektrum zaburzeń: 1. Autyzm dziecięcy 2. Zaburzenie (zespół) Aspergera 3. Inne całościowe zaburzenia rozwoju Kwestie terminologiczne wymagające uporządkowania: autyzm dziecięcy (WHO, ICD-10), zaburzenie autystyczne (APA, DSM-III-R, cechy autystyczne vs zachowania autystyczne, zespół Kannera Współczesna definicja autyzmu oraz kryteria diagnostyczne odnoszą się do wskaźników behawioralnych Autystyczne spektrum zaburzeń - triada nieprawidłowości: (1) problemy w tworzeniu relacji społecznych, (2) komunikowanie się (werbalne i niewerbalne), (3) znacznie ograniczony repertuar aktywności, zachowań i zainteresowań. Komunikacja Zachowania społeczne Sztywne wzorce aktywności i zainteresowań Autyzm Nieprawidłowości muszą wystąpić w przynajmniej jednym z tych obszarów przed ukończeniem przez dziecko 36 miesiąca życia Autism Spectrum Disorder (DSM-V – propozycja): http://www.dsm5.org/ProposedRevisions/Pages/proposedrevision Do zdiagnozowania autyzmu muszą być spełnione kryteria 1, 2 i 3:
(…)
… –
w 16,7% przypadków
Epilepsja
0-26,4 %
Zaburzenia słuchu
0-5,9 %
Zaburzenia wzroku
11,1 %
Autyzm w rodzinach imigrantów
Autyzm w kulturach prymitywnych - koncepcje
etologiczne
Teza Rimlanda i wyniki współczesnych badań
(klasy społeczne; Dolina Krzemowa)
Proporcja płci:
od 1,33 do 16,0 mężczyzn przypada na 1 kobietę
przeciętnie 4:1
Wskaźnik powiązany z poziomem funkcjonowania
intelektualnego
W Polsce:
1…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)