To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Odwodnienie
Sposoby odprowadzania z mostu wód opadowych nie różnią się właściwie od sposobów stosowanych w mostach wykonanych z innych materiałów. W przypadku obiektów o niewielkiej rozpiętości nie stosuje się wpustów i rur. Odpowiednio wyprofilowany przekrój pomostu (wzdłuż i w poprzek) powoduje, że woda wykorzystując zjawisko grawitacji spływa z obiektu. Należy dodać, że wielkość pochylenia poprzecznego i podłużnego reguluje Rozporządzenie MTGW z 2000 roku - 3% [204].
Sposób odwadniania jezdni i chodników zależy od rodzaju nawierzchni zastosowanej na obiekcie mostowym. W obiektach większych, oprócz nadawania spadków, instaluje się takie same systemy jak na mostach wykonanych z innych materiałów. Należy zaznaczyć, że zastosowanie nawierzchni drewnianej wyklucza w praktyce kontrolę nad odprowadzaniem wody. Stojąca na pomoście drewnianym wodnym iłuje gnicie elementów takiej nawierzchni. Dlatego wskazane jest, aby jej elementy konstrukcyjne nie przęśle do siebie, aby było możliwe ich przewietrzanie.
W kładkach dla pieszych ze względu na ich małą szerokość woda jest odprowadzana ku krawędziom pomostu, które mogą być wykończone kapinosami np. z kształtowników aluminiowych.
Jako przykładowe przedstawiono dwa alternatywne sposoby odwodnienia mostu pokazanego na rys, 6.60 6.63 [74]. Jedna propozycja przewiduje odprowadzenie wody opadowej za pomocą systemu wpustów, przy założeniu obustronnego spadku poprzecznego 1% na zewnątrz mostu i podłużnego zgodnego z pochyleniem podłużnym całej konstrukcji równym 1,334%. Natomiast druga wersja (zrealizowana) przedstawia znacznie prostsze rozwiązanie pole przecznego równego 1% do środka mostu. Powstałym w ten sposób rynsztokiem spływa woda w kierunku dolnego przyczółka. Przykład systemu odwodnienia mostu typu „block-glued" podano na rys. 6.63.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)