To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Odpowiedzialność przewoźnika za uszkodzenie lub zaginięcie towaru
Czy należy mi się, a jeśli tak to w jakiej wysokości, odszkodowanie za towar, który przekazałam firmie zajmującej się przewozem towarów, a który podczas przewozu zaginął? Jak kształtuje się odpowiedzialność przewoźnika? Na wstępie zaznaczyć należy, że odpowiedzialność przewoźnika opiera się na zasadzie ryzyka. W konsekwencji przyjęcia odpowiedzialności na zasadzie ryzyka przewoźnik jako zobowiązany powinien pokryć wszelkie skutki działania bądź braku działania osób, którymi się posługuje przy realizacji zobowiązania. Odpowiedzialność na zasadzie ryzyka niewątpliwie służy bezpieczeństwu obrotu i chroni interesy klientów. W praktyce oznacza to, iż klient zleca wykonanie czynności przewozowych i nie ma możliwości wpływać na to, kto rzeczywiście czynności te będzie realizował. W przypadku uszkodzenia lub zaginięcia towaru przysługuje zatem Roszczenie do przewoźnika o naprawienie szkody. Odpowiedź na pytanie o wysokość odszkodowania zależy czy mamy do czynienia z przewozem krajowym czy międzynarodowym. Do umów przewozu zawieranych z przewoźnikiem w przypadku przewozów krajowych mają zastosowanie odpowiednie przepisy Kodeksu cywilnego oraz przepisy ustawy z dnia 15 listopada 1984 roku - Prawo przewozowe (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r., nr 50, poz. 601 z późń. zm.). Przepisy prawa przewozowego są przepisami szczególnymi w stosunku do postanowień Kodeksu cywilnego i jako takie wyłączają zastosowanie przepisów dotyczących zasad ustalania wysokości odszkodowania zawartych w Kodeksie cywilnym. Jeśli chodzi o określenie wysokości odszkodowania w przypadku utraty towaru podczas przewozu krajowego, zasadniczą rolę odgrywa cena towaru wskazana w rachunku sprzedawcy (lub dostawcy). Wskazuje na to art. 80 ust. 1 Prawa przewozowego, zgodnie z którym wysokość odszkodowania za utratę lub ubytek przesyłki nie może przewyższać wartości ustalonej zgodnie z poniższymi regułami (z zachowaniem przedstawionej kolejności): kwotą przysługującą jako odszkodowanie jest kwota odpowiadająca cenie wskazanej w rachunku sprzedawcy (lub dostawcy), albo kwotą przysługującą jako odszkodowanie jest kwota odpowiadająca cenie wynikającej z cennika obowiązującego w dniu nadania przesyłki do przewozu, albo w końcu przysługującą jako odszkodowanie jest kwota odpowiadająca wartości rzeczy tego samego rodzaju i gatunku w miejscu i czasie ich nadania. Zarówno w piśmiennictwie jak i w praktyce uznaje się, że ustawodawcy przy określaniu wysokości odszkodowania chodziło o cenę wyszczególnioną na fakturze VAT. Problem pojawia się jednak w przypadku gdy cena na fakturze VAT nie odpowiada rzeczywistej wartości towaru, będąc na przykład niższą niż wartość rynkowa towaru. Praktyka postępowania zakładów ubezpieczeń przy wypłacaniu odszkodowań za przewoźnika z tytułu jego odpowiedzialności OC coraz częściej pokazuje, że organy te ustalają wysokość należnego odszkodowania według ceny z faktury VAT. Dlatego ważne jest aby posiadać fakturę VAT, gdyż
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)