Obsługa klienta a logistyka dystrybucji

Nasza ocena:

5
Pobrań: 378
Wyświetleń: 1694
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Obsługa klienta a logistyka dystrybucji - strona 1 Obsługa klienta a logistyka dystrybucji - strona 2 Obsługa klienta a logistyka dystrybucji - strona 3

Fragment notatki:


Obsługa klienta a logistyka dystrybucji Rozważania na temat systemu logistyki dystrybucji nie będą pełne bez uwzględnienia obsługi klienta, ponieważ rzeczywiście stanowi ona zasadni­czy „napęd" łańcucha dostaw. Dy s ponowanie właściwym produktem, poja­wiającym się we właściwym czasie, we właściwej il o ści, bez strat lub uszkodzeń u właściwego klienta - to podstawowa zasada działalności sys­temów logistycznych, podkreślająca znaczenie obsługi k lienta. W ciągu ostatnich kilkunastu lat obsługa klienta stała się zagadnieniem budzącym coraz powszechniejszą uwagę. T.J. Peters i R.H. Waterman w swoim bestsellerze In Search of Excellence podkreślali wagę „zbliżenia się do klienta" jako recepty na sukces w działaln o ści gospodarczej. Owo „zbliżenie do klienta" miało kilka znaczeń, jednakże bez wątpienia jednym z ważnych aspektów tej wytycznej było dysponowanie systemem logistycz­nym, który byłby wystarczająco wrażliwy na zamówienia klientów i uwzględniałb y ich potrzeby. Programy kompleksowego zarządzania jakością (TQM), są powiązane z obsługą klienta. W rzeczywistości, IBM kie­ruje się mottem jakości kształtowanej i wymaganej przez rynek , które obejmuje nie tylko wysokiej jakości produkt, lecz ró w nież „pakiet" usług dodatkowych ulepszających jego jakość (wspierają one sprzedaż produktu i przywiązują klientów do danej firmy). I w tym przypadku IBM docenia wagę logistyki w o b słudze klientów, uważając ją za dziedzinę, która może stworzyć dodatkową wartość dla tych klientów przez zmniejszenie kosztów ich współpracy z IBM. Innym aspektem obsługi klienta, który zasługuje na uwagę, jest coraz większa świadomość klientów na temat związku ceny z jakością oraz szczególnych potrzeb i oczekiwań dotyczących czasu i elastyczności. Lata 80 i 90 były okresem, w którym zwiększyła się świadomość szczególnych potrzeb konsumentów i obsługujących ich sieci dystrybucji. Obecnie konsu­menci znacznie się różnią od niegdysiejszych. Żądają produktów spełniają­cych wysokie no r my jakościowe i nie są już tak lojalni w stosunku do ma­rek. Na ogół chcą kupić produkty po najniżej cenie, chcą być obsłużeni bardzo dobrze i w d o godnym dla nich czasie. Firmy, które osiągnęły sukce­sy w tej działalności, zastosowały ko n cepcje obsługi klienta akcentujące jej szybkość, elastyczność, dostosowanie do indywidualnych potrzeb nabyw­ców oraz niezawo d ność. 1. Definicja obsługi klienta

(…)

… pobierania z magazynu zamówionych produktów. Zasto­sowanie elektronicznej wymiany danych na etapie zbierania informacji dotyczących zamówienia może ograniczyć błędy w trakcie przekazywania stosownych informacji z działu, który przyjął zamówienie do magazy­nu. Sprzedawca powinien uprościć identyfikację produktu, np. stosując kody kreskowe, w celu zmniejszenia błędów w trakcie kompletowania za­mówienia.
Elektroniczna wymiana danych (EDI) nie tylko zmniejsza liczbę błędów w trakcie realizacji zamówień, lecz również przyspiesza obieg zapasów w rurociągu logistycznym. Połączenie metody EDI z wykorzystaniem ko­dów kreskowych może poprawić poziom obsługi oferowanej przez sprze­dawcę i doprowadzić do obniżki kosztów. W rzeczywistości połączenie tych rozwiązań powinno pomóc sprzedawcy w efektywniejszej realizacji…
… nie zwiększa wartości produktu - jest to tylko transakcja mająca na celu zaspokojenie roszczeń klientów. Możliwości po­większenia wartości dla klienta poprzez obsługę są zatem niewielkie lub żadne.
Koncentracja na pomiarze wykonania obsługi klienta ma duże znacze­nie, ponieważ pozwala ocenić, jak funkcjonuje system logistyczny. Z upły­wem czasu takie mierniki stają się punktami odniesienia w pomiarze stopnia…
… istniejący stan. Zagwarantowanie danego standardu czasu dostawy jest ważnym osią­gnięciem w zarządzaniu logistycznym. Możemy dostrzec jego wpływ na sprawność obsługi, która z kolei wpływa zarówno na korzyści klienta (tj. na ponoszone przez niego koszty zapasów), jak i na system logistyczny oraz pozycję rynkową sprzedawcy. Samo pojęcie czasu znaczy jednak niewiele dopóty, dopóki nie rozpatruje…
… i standardach ich obsługi. Po czwarte, firma powinna ustalić odpowiednie procedury mierzenia, monitorowania i kontroli jakości obsługi klienta. Można przy tym korzy­stać z takich metod, jak statystyczna kontrola procesu, analiza sprężeń zwrotnych i podejmowanie niezbędnych działań korygujących. Kiedy standardy obsługi klienta są nieefektywne, fir­ma nic powinna zwlekać z ich modyfikacją lub odrzuceniem…
… określonym terminie;
usługi szybkich i uprzejmych przedstawicieli handlowych;
rozszerzenie możliwości sprzedaży komisowej;
zapewnienie odpowiednich materiałów pomocniczych przedstawicielom handlowym;
instalacja produktu;
utrzymywanie wystarczających zapasów części zamiennych.
Przedstawiliśmy obsługę klienta z perspektywy logistycznego łańcucha dostaw. Jednakże, jak się przekonamy, obsługę klienta w firmie…
…, przewoźników oraz tras i terminów dostawy.
Wygoda jest ściśle związana ze zróżnicowanymi wymaganiami klientów. Sprzedawca może zwykle sklasyfikować wymagania klientów według takich czynników, jak znaczenie klientów, segment rynku i kupowane przez nich produkty. Taka klasyfikacja albo segmentacja rynku umożliwia kierow­nikowi ds. logistyki uwzględnienie potrzeb danego klienta w zakresie obsłu­gi i podjęcie…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz