To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Obowiązki pracownika 4.1.W teorii prawa obowiązek to adresowany do osoby lub innego podmiotu nakaz określonego działania lub nakaz powstrzymywania się od pewnego typu zachowań; w taki rozumieniu obowiązki to normatywna wypowiedź ustawodawcy o zakazach i nakazach. Obowiązki kształtowane są przez ustawę, z wyjątkiem obowiązków natury organizacyjno-porządkowych, które mogą być i są co do zasady kształtowane przez samego pracodawcę (ewentualnie ze związkowym udziałem). Ten ostatni rodzaj obowiązków określa sie w regulaminie pracy, ustalonym przez pracodawcę w uzgodnieniu z zakładową organizacją związkową (jeśli taka istnieje w zakładzie pracy). Obowiązki org-prawne, które ustalają organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników, mogą być kształtowane również przez układy zbiorowe pracy - art 104 § 2. W praktyce jednak sprawy o których mowa są określane zazwyczaj w regulaminach pracy ze względu na odformalizowany tryb wydawania.
2.W prawie pracy można wyodrębnić 3 kategorie obowiązków pracownika, chociaż sam ustawodawca tak wyraźnie nie stanowi. Chodzi o:
obowiązki podstawowe
obowiązki ogólne
obowiązki szczególne obowiązki podstawowe - dotyczą spraw zasadniczych dla stosunku pracy. Są związane nade wszystko (choć nie tylko) z istotą tego stosunku lub z powszechnie uznaną wartością, jaką jest życie i zdrowie człowieka. Tylko w kilku przypadkach ustawodawca odwołuję sie wprost ( z nazwy) do kategorii obowiązku podstawowego. Takim obowiązkiem jest przede wszystkim przestrzeganie przez pracownika przepisów i zasad bhp (art. 211 KP). Pracownik w szczególności zobowiązany jest znać przepisy i zasady bhp, brać udział w szkoleniu z tego zakresu oraz poddawać się wymaganym egzaminom sprawdzającym. Ponadto powinien wykonywać pracę w sposób zgodny z przepisami bhp oraz stosować sie do wydanych w tym zakresie wskazówek przełożonych, powinien też poddawać się badaniom lekarski i stosować sie do ich wskazań. Do kategorii obowiązków podstawowych prawodawca odwołuję się także w ustawie z 2008 r. o pracownikach samorządowych. W art. 24 ust.1 stanowi się ,że do podstawowych obowiązków pracownika należy dbałość o wykonywanie zadań publicznych oraz o środki publiczne, z uwzględnieniem interesów państwa oraz indywidualnych interesów obywateli. Do takich obowiązków należy w szczególności przestrzeganie Konstytucji RP i innych przepisów prawa, wykonywanie zadań urzędu sumiennie, sprawnie i bezstronnie, zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach ze zwierzchnikami, podwładnymi, współpracownikami oraz w kontaktach z obywatelami. Podobne, a nawet te same obowiązki w innych ustawach, (np. ustawa o służbie cywilnej z 2008 r), nie są objęte mianem obowiązku podstawowego. Świadczy to o braku spójności systemu stosunków pracy w administracji publicznej.
(…)
….
Argumenty przemawiające za ujednoliceniem modelu zatrudnienia w adm. publ. są jednocześnie argumentami przeciwko dotychczasowej, zróżnicowanej regulacji. Takie scalenie trzech modeli byłoby korzystne z punktu widzenia założeń prawidłowej legislacji, a zwłaszcza techniki prawodawczej. Trudno bowiem znaleźć wyraźne przesłanki merytoryczne, a zwłaszcza celowościowe, dla założenia przez ustawodawcę…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)