Obliczenia wartości obciążeń i właściwości materiałowych - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 21
Wyświetleń: 679
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Obliczenia wartości obciążeń i właściwości materiałowych - wykład - strona 1 Obliczenia wartości obciążeń i właściwości materiałowych - wykład - strona 2 Obliczenia wartości obciążeń i właściwości materiałowych - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Obliczenia wartości obciążeń i właściwości materiałowych
Mosty drewniane podlegają działaniu takich samych rodzajów obciążeń jak inne mosty. W odróżnieniu od konstrukcji ogólnobudowlanych w określaniu wartości obciążeń należy uwzględniać jeszcze zjawisko zmęczenia oraz czas oddziaływania obciążenia na konstrukcję. Należy również dodać, że w USA i w Kanadzie przy określaniu wartości obciążeń wykorzystuje się od pewnego czasu osiągnięcia teorii niezawodności [68], [97], [120],'[142], [166], [189].
W EN 1995-2 [218] zakłada się, że obciążenia zmienne wywołane przejazdem pojazdów lub przejściem tłumu pieszych, a także wszystkie obciążenia montażowe są obciążeniami krótkotrwałymi. Za takie same uznaje się siły sprężające w pomo­stach z drewna sprężonego przyłożone prostopadle do włókien. Pozostałe rodzaje obciążeń uznaje się za stałe.
Jak wiadomo oddziaływanie pojazdu czy pieszego opisuje się jako obciążenie skupione. Nie działa ono jednak punktowo na powierzchnię styku, ale rozkłada się pod kątem na odpowiedniej powierzchni (rys. 8.1) sprowadzonej do osi obojętnej pomostu (najczęściej w połowie jego grubości).
Kąt rozkładu obciążenia zależy od rodzaju materiału i jego ułożenia w płycie pomostu. Odpowiednie jego wartości przedstawiono w tablicy 8-1.
Osobnym problemem jest określenie stopnia współpracy elementów konstruk­cyjnych, co wiąże się z uwzględnieniem rozkładu obciążeń w poprzek konstrukcji.
Jeśli konstrukcja składa się z systemu równo odległych od siebie, takich sa­mych elementów składowych, które są poprzecznie ze sobą połączone przez układ stężeń umożliwiających rozkład obciążeń w poprzek, wtedy właściwości wytrzyma­łościowe elementów mogą być mnożone przez współczynnik k . Wynosi on w tym przypadku 1,1. Obciążenia są traktowane w takim przypadku jako krótkotrwałe.
Dla pomostów warstwowych można skorzystać z wykresu przedstawionego na rys. 8.2.
Problemem specyficznym dla mostów drewnianych jest zmienność zawilgoce­nia elementów konstrukcji i konieczność uwzględnienia tego zjawiska w określa­niu wartości oddziaływań oraz w analizie statyczno-wytrzymałościowej. Jak to już przedstawiono w rozdziale 3, zmiany poziomu zawilgocenia wpływają na wytrzy­małość elementów i ich sztywność.
EN 1995-1-1 [216] określa klasy użytkowania drewna. W przypadku mostów jest to w zasadzie zawsze klasa 2, która charakteryzuje się wilgotnością elementu drewnianego odpowiadającej temperaturze 20°C i względnej wilgotności otaczają­cego powietrza, która przekracza wartość 85% tylko kilka tygodni w roku. W zasa­dzie, wilgotność takich elementów nie przekracza 20%. W przypadku klasy 1, wil­gotność elementu, w praktyce, jest niższa niż 12%, w klasie 3 przekracza 20%. Należy unikać stosowania w jednej konstrukcji elementów o różnej zmienności właściwości w czasie. Jeśli jednak tak się stanie, to należy stosować procedury mo­dyfikujące podane w EN 1995-1-1 [216].

(…)

… mo­dyfikujące podane w EN 1995-1-1 [216].
Jak wiadomo właściwości materiałowe różnych wyrobów z drewna różnią się od właściwości samego drewna. Dlatego konieczne jest przyjęcie odpowiednich wartości współczynników yM korygujących je. Zebrano je w tablicy 8-2. Dotyczą …
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz