Stateczność i niezatapialność - stan awaryjny Obliczenia stateczności statku w stanie awaryjnym. Do obliczeń przyjęto stan załadowania statku na wyjście z Osaki w dniu 20.03.1999. Na pokładzie statku znajdowało się 477 pasażerów i 319 osób załogi. Obliczenia przeprowadzono dla przypadku uszkodzenia kadłuba (burty poniżej lini wodnej) w obrębie siłowni okrętowej (pomiędzy poprzecznymi grodziami wodoszczelnymi nr 65 i 92). Stan statku przed awarią D = 23770,19 t zG = 9,728 m xG = 83,497 m GMf = 0,730 m Zanurzenia odczytane: TD = 8,357 m TR = 8,765 m T ⊗ = 8,659 m trym =- 0,408 m Zanurzenia obliczone (metoda wzdłużnego zrównoważenia): TD = 8,29 m TR = 8,93 m T ⊗ = 8,61 m trym =- 0,319 m W obliczeniach przyjęto współczynnik zatopienia równy 0,85 i gęstość wody 1,024 t/m3. Obliczenia wykonano metodą przyjętej masy. UWAGA. Z powodu braku danych hydrostatycznych dla wyporności powyżej 25539 t, wykonano dwie kalkulacje. Pierwsza dla stanu gdzie wyporność końcowa (po zalaniu) wynosi 25539 t, druga zaś przy wykorzystaniu ekstrapolowanych krzywych hydrostatycznych dla stanu zalania do poziomu wody zaburtowej. Uszkodzenie poszycia umiejscowiono w obrębie siłowni. Jest to największy przedział na statku tss Albatros. Ściślej mówiąc, założono że wszystkie grodzie wodoszczelne zostały zamknięte i woda morska zalała jedynie przedział turbinowy. Przedział ten jest głównym pomieszczeniem siłowni, znajdują się tam dwie turbiny parowe głównego napędu, generatory prądotwórcze i wiele innych urządzeń stanowiących podstawowe elementy układu napędowego. Zatopienie tego przedziału powoduje całkowite unieruchomienie statku. Gdyby zalać jeszcze sąsiedni przedział z kotłami, mogłoby to doprowadzić do eksplozji i zatonięcia statku. W dnie podwójnym pod siłownią okrętową znajdują się zbiorniki paliwa lekkiego, oleju smarnego i wody zasilającej do kotłów. W tym stanie załadowania zbiorniki te są pełne, jednak w obliczeniach nie uwzględniono uszkodzenia dna podwójnego. Stabelaryzowane dane hydrostatyczne zostały sporządzone dla gęstości wody ρ = 1,025 t/m3, statek pływał w wodzie o gęstości ρ = 1,024 t/m3. Obliczenia wykonano wg tablic, a jedynie
(…)
…)
Odcięta środka ciężkości wody w zatopionym przedziale wynosi XG = 63,3 m od PR, natomiast
rzędna środka ciężkości ZG = 3,125 m.
UWAGA.
Na statku nie było tablic skalowań pomieszczeń, więc wymiary zatopionego przedziału zdjęto z
rysunku. Środek ciężkości wody przyjęto jako środek geometryczny zalanej objętości przedziału.
Swobodna powierzchnia wody w siłowni:
moment poprawki ∆ mh =
l ⋅ b3
22,7 ⋅ 22,7 3
⋅ρ…
… środka ciężkości zG = 8,875 m
od PP, odcięta środka ciężkości xG = 63,3 m od PR.
Z tabeli obliczeń masowych otrzymujemy następujące wyniki:
D = 27358,22 t
zG = 9,42 m
xG = 80,85 m
Obliczenia wykonano w oparciu o ekstrapolowane dane hydrostatyczne
TŚR
9,68 m
xF
83,38 m
xS
79,08 m
zM
10,51 m
TPC
34,71 t/cm
Mj
36615,72 tm/m
Stan statku po awarii (ρ = 1,024 t/m3)
D = 27358,22 t
zG = 9,42 m
xG = 80,85 m
GMf…
… i niezatapialność - stan awaryjny
2,00
1,80
1,60
Wrighting lever [metres]
1,40
1,20
1,00
0,80
0,60
0,40
0,20
-10,0
0,00
-5,0 0,0
5,0
10,0
15,0
20,0
25,0
30,0
35,0
40,0
45,0
50,0
55,0
60,0
65,0
70,0
75,0
80,0
Angle [degrees]
Całkowita masa wody w przedziale turbinowym wynosi 3767,4 t.
W celu wykreślenia wykresów stateczności statycznej i dynamicznej konieczne było
ekstrapolowanie pantokaren.
0°
0,0 m
5°
0,915 m
10…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)