Obliczenia stateczności statku w stanie awaryjnym

Nasza ocena:

3
Pobrań: 658
Wyświetleń: 1897
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Obliczenia stateczności statku w stanie awaryjnym - strona 1 Obliczenia stateczności statku w stanie awaryjnym - strona 2 Obliczenia stateczności statku w stanie awaryjnym - strona 3

Fragment notatki:

Stateczność i niezatapialność - stan awaryjny Obliczenia stateczności statku w stanie awaryjnym. Do obliczeń przyjęto stan załadowania  statku na wyjście z Osaki w dniu 20.03.1999. Na  pokładzie statku znajdowało się 477 pasażerów i 319 osób załogi. Obliczenia   przeprowadzono   dla   przypadku   uszkodzenia   kadłuba   (burty   poniżej   lini   wodnej)   w  obrębie siłowni okrętowej (pomiędzy poprzecznymi grodziami wodoszczelnymi nr 65 i 92). Stan statku przed awarią D = 23770,19 t zG = 9,728 m xG = 83,497 m GMf = 0,730 m Zanurzenia odczytane: TD = 8,357 m TR = 8,765 m T ⊗  = 8,659 m trym =- 0,408 m Zanurzenia obliczone (metoda wzdłużnego zrównoważenia): TD = 8,29 m TR = 8,93 m T ⊗  = 8,61 m trym =- 0,319 m W obliczeniach przyjęto współczynnik zatopienia równy 0,85 i gęstość wody 1,024 t/m3. Obliczenia  wykonano metodą przyjętej masy. UWAGA. Z   powodu   braku   danych   hydrostatycznych   dla   wyporności   powyżej   25539   t,   wykonano   dwie   kalkulacje. Pierwsza dla stanu gdzie wyporność końcowa (po zalaniu) wynosi 25539 t,  druga zaś   przy wykorzystaniu ekstrapolowanych krzywych hydrostatycznych dla stanu zalania do poziomu   wody zaburtowej. Uszkodzenie   poszycia   umiejscowiono   w   obrębie   siłowni.   Jest   to   największy   przedział   na  statku   tss   Albatros.   Ściślej   mówiąc,   założono   że   wszystkie   grodzie   wodoszczelne   zostały  zamknięte   i   woda   morska   zalała   jedynie   przedział   turbinowy.   Przedział   ten   jest   głównym  pomieszczeniem   siłowni,   znajdują   się   tam   dwie   turbiny   parowe   głównego   napędu,   generatory  prądotwórcze i wiele innych urządzeń stanowiących podstawowe elementy układu napędowego.  Zatopienie   tego   przedziału   powoduje   całkowite   unieruchomienie   statku.   Gdyby   zalać   jeszcze  sąsiedni przedział z kotłami, mogłoby to doprowadzić do eksplozji i zatonięcia statku. W   dnie   podwójnym   pod   siłownią   okrętową   znajdują   się   zbiorniki   paliwa   lekkiego,   oleju  smarnego i wody zasilającej do kotłów. W tym stanie załadowania zbiorniki te są pełne, jednak w  obliczeniach nie uwzględniono uszkodzenia dna podwójnego. Stabelaryzowane  dane hydrostatyczne  zostały sporządzone dla gęstości wody   ρ  = 1,025  t/m3, statek pływał w wodzie o gęstości  ρ = 1,024 t/m3. Obliczenia wykonano wg tablic, a jedynie 

(…)

…)
Odcięta środka ciężkości wody w zatopionym przedziale wynosi XG = 63,3 m od PR, natomiast
rzędna środka ciężkości ZG = 3,125 m.
UWAGA.
Na statku nie było tablic skalowań pomieszczeń, więc wymiary zatopionego przedziału zdjęto z
rysunku. Środek ciężkości wody przyjęto jako środek geometryczny zalanej objętości przedziału.
Swobodna powierzchnia wody w siłowni:
moment poprawki ∆ mh =
l ⋅ b3
22,7 ⋅ 22,7 3
⋅ρ…
… środka ciężkości zG = 8,875 m
od PP, odcięta środka ciężkości xG = 63,3 m od PR.
Z tabeli obliczeń masowych otrzymujemy następujące wyniki:
D = 27358,22 t
zG = 9,42 m
xG = 80,85 m
Obliczenia wykonano w oparciu o ekstrapolowane dane hydrostatyczne
TŚR
9,68 m
xF
83,38 m
xS
79,08 m
zM
10,51 m
TPC
34,71 t/cm
Mj
36615,72 tm/m
Stan statku po awarii (ρ = 1,024 t/m3)
D = 27358,22 t
zG = 9,42 m
xG = 80,85 m
GMf…
… i niezatapialność - stan awaryjny
2,00
1,80
1,60
Wrighting lever [metres]
1,40
1,20
1,00
0,80
0,60
0,40
0,20
-10,0
0,00
-5,0 0,0
5,0
10,0
15,0
20,0
25,0
30,0
35,0
40,0
45,0
50,0
55,0
60,0
65,0
70,0
75,0
80,0
Angle [degrees]
Całkowita masa wody w przedziale turbinowym wynosi 3767,4 t.
W celu wykreślenia wykresów stateczności statycznej i dynamicznej konieczne było
ekstrapolowanie pantokaren.

0,0 m

0,915 m
10…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz